Allemaal verliezers

Ilja Smit 12 april 2021
Via Hebban (buzz) heb ik de kans gekregen om dit boek te lezen nog voor het uitkomt; iets wat me nog niet eerder overkomen is.

In het boek Vogeleiland leren we Marianne kennen als opstandige tiener die het niet eens is met haar opvoeding thuis en dus vaak weg is. Ze leert Berend kennen en is van hem onder de indruk door zijn werk en zijn buitenleven. Na wederom een ruzie thuis vertrekt Marianne en haalt Berend over op Vogeleiland te gaan wonen. Hier leven ze afgezonderd van de buitenwereld in een hut op een, verder onbewoond, eiland. Alleen Berend komt, vanwege zijn werk, nog op het vaste land. In het begin is alles spannend, maar als Marianne enige tijd later zwanger blijkt te zijn, beseft Berend dat er voor hem geen weg meer terug is….

Het verhaal wordt vanuit meerdere personages verteld: Berend, Nicole en later ook van het kind van Marianne en Berend: Pup.
Nicole is de zus van Marianne en vanuit haar verhaal leer je wat een verdwijning doet in een gezinsleven.

Als je eenmaal begonnen bent, trekt het boek aan je; je wilt doorlezen om te weten wat er gaat gebeuren. De hoofdstukken zijn niet lang, de schrijfstijl is prettig/vlot. Het is een afgerond verhaal met toch nog een enigszins verrassend einde; niet echt een thriller naar mijn idee maar zeker de moeite waard om te lezen!

Meer recensies van Ilja Smit