boeiend maar ook bloederig verhaald

Ina Beekman 26 februari 2020
David Benioff beschrijft op boeiende wijze het verhaal over twee jongens Lev en Kolja die beide terecht komen in een kerker in de oorlog. De ene door te stelen de andere door te desserteren. Zij moeten op zoek gaan naar eieren voor de bruiloft van de dochter van de kolonel om hun vrijheid terug te krijgen.

Gedurende het verhaal leren we de geschiedenis van Leven Kolja kennen en lezen we ook de gruwelijkheden van deze oorlog. David Benioff beschrijft deze gruwelijkehden zeer gedetailleerd in zijn boek: "ik kon hem ermee prikken, misschien zou hij een beetje bloeden, maar vervolgens zou hij zich omdraaien, mijn gezicht vastgrijpen en de ogen uit mijn schedel prikken"" Dit is dan nog een van de minder bloederige scenes. Het is waarschijnlijk nodig voor het goede beeld van het verhaald. Maar af en toe voor mij iets te gedeatailleerd beschreven.

Toch blijft het verhaal goed boeien ook door de verhaallijnen van Lev en Kolja en de mensen die ze onderweg leren kennen en de vriendschap die toch langzaam aan tussen deze twee verschillende jongens ontstaat. Lev als dromerige joodse jongen en Kolja vrouwenverslinder en verhalenvertellen.

Het eind is onverwacht en toch wat abrupt vond ik zelf. Hier over verschillen de meningen wel. Al met al een boeiend geschreven verhaal wat je van begin tot eind in zijn greep houdt.

Meer recensies van Ina Beekman