Boeiend en ontroerend

Ina Beekman 15 april 2022
Voor samenlezenisleuker mocht ik de grootste bankoverval aller tijden van Frank Krake lezen.
Na het vorige boek wat ik van hem las.. de laatste getuige was ik erg benieuwd naar deze. En wederom werd ik niet teleurgesteld.

Het verhaal begint met een proloog wanneer je je afvraagt wat hier op zal gaan volgen

Vervolgens gaan we naar deel 1 van het verhaal. Het boek is opgedeeld in 3 delen. In deel 1 leren we de verzetsvrienden Derk Smoes, Henk en Herman Hoften , Douwe Mik kennen. Misschien ben ik nog een aantal namen vergeten
want zeker in dit eerst deel kwamen er best veel voor. We leren uit wat voor gezin ze komen en hoe ze zijn opgegroeid. Op zich wel goed voor de achtergrond van het verhaal. Persoonlijk had ik het dit eerst stuk wat moeilijk om alle namen te leren kennen en de achtergronden.
Het was erg veel informatie maar uiteindelijk komt het wel goed samen. Uiteindelijk begint hier ook de oorlog en lezen we hoe iedereen helpt in het verzet en hoe moeilijk en gevaarlijk dit ook was. Veel respect voor deze mensen door wie toch een deel mensen gered is.

In deel 2 komen we dan tot de plot van het verhaal de grootste bankoverval aller tijden. Pff wat een spanning allemaal op het randje vanje stoel zitten en hopen dat het ze gaat lukken en ze niet betrapt worden. Frank Krake beschrijft dit zo goed dat je het levendig voor je kan zien
en zelfs de spanning hierin kan voelen. Wat het ook prettig lezen maakt zijn alle afbeeldingen en fotos van vroeger. Heel bijzonder dat dit zo in het boek bijgevoegd is en dat deze gevonden zijn.

Deel 3 heet het eindspel en eigenlijk wil ik hier niet te veel over kwijt. We lezen hier over het einde van de oorlog en alle offers die iedereen ook nu nog moet brengen erg verdrietig allemaal

Conclusie: Frank Krake schreef weer een geweldig boek waarin duidelijk ondezoek is gedaan naar alle feiten en gebeurtenissen die op zijn getekend in het boek. Ik heb zelfs even moeten wachten met het schrijven van deze recensie omdat het me zo enorm raakte toen ik het boek dichtklapt. Het
was zo heftig en kwam enorm binnen. Dus hou je van een goed boek met duidelijke feiten en waargebeurd dan raad ik dit boek zeker aan.

Het boek krijgt van mij 4 sterren.. dit omdat ik t begin wel wat lastig vond om te lezen maar heb geen spijt dat ik doorgelezen heb. Absoluut een aanrader.

Meer recensies van Ina Beekman