Thriller Ja of nee

Ina Beekman 23 april 2021
Voor thrillers en more mocht ik de Vijfde kamer geschreven door Darline Degheldere uitgegeven door Hamley Books lezen.
Ik was zeer benieuwd naar dit boek en had hoge verwachtingen. Hoopte op een spannende thriller. In mijn recensie kun je lezen of mijn verwachtingen zijn uitgekomen.
Als je de cover van de vijfde kamer ziet denk je in eerste instantie niet aan een trhiller maar meer dat het een roman is.
Dit is het tweede boek van Degeheldere. Persoonlijk had ik nog geen boeken van haar gelezen en wist dus niet precies wat te verwachten. Aan de hand van het gelezene op de achterflap verwachte ik een spannende trhiller.
Het boek vertelt hoe zussen Claire en Margot samen met een groep vrienden op vakantie gaan en helaas de volgende ochtend er achter komen dat een van de vrienden is overleden. Dit blijkft de echtgenoot van een van Claire te zijn. De arts die er bij geroepen wordt contstateert een natuurlijke dood.
Toch gedurende het boek komen er feiten boven water waardoor Claire en Margot twijfelen aan de natuurlijke dood van Claire haar echtgenoot en verdenken ze elkaar en ook een aantal van hun vrienden. Claire vind een geheimzinnig zwart boekje met codes en dit boekje blijkt ook een sleutelrol in het verhaal te spelen. Met hulp van vriend en client Albert die oud politieagent is komt Claire er langzaam aan achter wat de code in het boekje beteken en komt ook op het spoort van de daadwerkelijke moordenaar van Bram haar echtgenoot.
"Toen ze de deur achter Elke sloot beelf ze roerloos staan, haar rg tegen de muur naast de deur gedrukt. Ze vroeg zich af waarom ze Elkide niets had verteld over het kleine zwarte boekje dat ze eveneens in Brams aktetas had gevonden"
Claire toont niet echt veel emoties na het verlies van het echtgenoot en ook verderop in het boek wordt dit niet anders. Ze heeft wel een kind samen met Bram dus je zou hierin toch iets van verdriet verwacht hebben dit is er niet en komt ook nergens verder in het boek tot uiting. Kiare de dochter van Bram en Claire lijkt ook niet echt veel problemen te hebben met het overlijden van hun vader.
Het boek is vlot geschreven maar er ontbreekt toch het gevoel van spanning wat je bij een trhiller eigenlijk wel wil zien. Voor mij persoon zit dit denk ik in de manier waarop het boek is opgebouwd.. het begint met de moord op zich en pas dan wordt het verhaal vertelt. De gebeurtenissen voor en na de midweek. In mijn ogen was de spanning beter geweest als de opbouw iets anders was geweest. Als we de vriendengroep van Margot en Claire en de tweelingzussen zelf al hadden leren kennen voor dat de gebeurtemissen in de vijfde kamer plaats zouden vinden.
Conclusie een vlot geschreven boek maar het ontbreekt een beetje aan de echte thrillers spaning. Toch zou ik wel weer een boek van Darline Deghelde oppakken omdat de schrijfstijl wel prettig is om te lezen.

Meer recensies van Ina Beekman