Mooi contrast

Inge Hulsker 06 maart 2024 Auteur
Twee mooie verhalen over het leven als dove in deze tijd en in de vorige eeuw. Voor mij leuk omdat het in Voorburg en Den Haag speelt. Ik herinner me Effatha nog goed, vlak bij onze basisschool. En er worden veel bekende straatnamen genoemd.
Boeiend om te lezen over het verschil. Freek mocht geen gebarentaal gebruiken. Hij moest leren spreken en spraakafzien, zodat hij zich kon aanpassen aan de horenden.
Sterre doet dat in zekere zin ook, omdat ze naar een 'gewone' middelbare school gaat. Maar zij kan daarbij allerlei hulpmiddelen gebruiken, en een gebarentolk. Fijn hoe het verhaal ook de 'gewone' problemen beschrijft van de eerste klas, zoals vriendinnen die uit elkaar groeien en andere groepjes vormen, een broer die haar soms negeert, soms weer voor haar is.
Ik vond het verhaal van Freek wel heftig. Er werden wel rigoreuze maatregelen genomen omdat hij zich niet goed gedroeg, wat voor mij wat meer uitgewerkt had mogen worden, want nu leken het buitenproportionele maatregelen.
Het einde vond ik wat te kort. Ik had nog iets meer willen lezen over hoe het Freek en Sterre verder verging.

Meer recensies van Inge Hulsker