Een reis naar een vorig leven

Ingridje 16 juni 2020
Karen en Paul zijn reeds een aantal jaren gehuwd maar omwille van een psychologisch foutje bij Karen lukt de intimiteit niet zoals het zou moeten. Omdat Karen iets aan haar probleem wil doen, gaat ze uiteindelijk te rade bij een psycholoog. Reeds bij de eerste consultatie wil hij Karen onder hypnose brengen om te zien of ze een trauma heeft opgelopen dat het euvel kan verklaren.
Tijdens de eerste sessie komt al snel naar boven dat Karen in een vorig leven vermoord is en dat dit misschien wel eens de oorzaak kan zijn van haar belemmering.
Karen is journaliste van opleiding en wil niet bij de pakken blijven zitten. Ze wil naar Manilla, waar Kim, het vermoorde meisje, geleefd heeft om haar dood te onderzoeken.
Waar ze geen rekening mee gehouden heeft, is dat Manilla een vrij corrupt land is en hoe verder ze in haar onderzoek geraakt, hoe meer ze moet vrezen voor haar eigen leven…
Tijdens de jaren 80 las ik regelmatig boeken over regressie en incarnatie omdat dit me mateloos boeide en omdat ik er ook steevast van uitga dat er na of voor dit leven nog iets is/was. Ieder zijn eigen mening daarover en misschien is het larie en apekool maar iedereen gelooft in hetgeen hij/zij wil.
Nadien kwam ik eigenlijk niet zo heel veel psychologische thrillers meer tegen die dit thema hanteerden. Tot het boek van Eugeen Van Aerschot, Een kras op haar ziel. Het lezen bracht me 40 jaar terug in de tijd en mijn interesse was weer gewekt.
De auteur toont in zijn boek hoe goed hij op de hoogte is van het reilen en zeilen op de Filipijnen. Zijn research naar hypnose en regressie heeft hij mooi verwerkt in zijn verhaal zonder saai over te komen.
Een kras op haar ziel bouwt de spanning naar het einde gestaag op zodat je een mooi afgerond verhaal te lezen krijgt.
Voor de rest beschrijft hij nog prachtige beelden van Manilla maar omwille van alle corrupte toestanden voel ik me toch niet aangetrokken om het land te bezoeken.

Meer recensies van Ingridje