Narcisme herkennen

Ingridje 02 maart 2023
Het leven lacht Ginger toe, gelukkig getrouwd, fijne familie, leuk werk maar door de lange afstandsrelatie met haar man valt ze voor de charmes van de innemende Nick.
Al snel bedelft hij haar onder kado’s en complimenten… en het vlees is zwak. Sneller dan Ginger zelf wenst heeft Nick haar zo ver gekregen om met hem te gaan samenwonen, de scheiding in te zetten en zelfs voor een nakomeling te zorgen. Maar dan komt de ware aard van Nick naar boven. En deze is nog erger dan je in eerste instantie kan bedenken.
Ginger probeert alles om onder het juk van een narcistische partner uit te komen maar hoe harder ze tegenstribbelt, hoe harder de strop begint te knellen.
En als het alleen bij de psychische en lichamelijke mishandeling van Nick zou blijven maar de mishandelingen blijven tot jaren nadien verder duren.

Annemarie Braun heeft met Monddood een biografische inkijk gegeven op haar leven. Mensen die met een narcist geleefd hebben zullen heel veel herkenningspunten opmerken maar niet ieder verhaal is identiek aan een ander. Het mishandelen bleef bij de auteur nog jaren verder duren waardoor je tot een hoopje mens herleid wordt dat 0,0% zelfrespect of zelfvertrouwen heeft.
Niet alleen heeft ze haar verhaal neergepend maar geeft ze ook een inkijk in het herkennen van een narcist, hoe ermee omgaan, welke hulplijnen er zijn, tips en dergelijke.
Uit zo’n verhaal kan je twee kanten op… ofwel blijf je met een trauma voor de rest van je leven zitten… ofwel kom je sterker uit de strijd, verzet je tegen iedereen en bouwt je leven uit de ruïnes die je relatie geworden is terug op… en word je een powervrouw!

Als slachtoffer van een narcist dacht ik niet dat ik geschokt zou kunnen zijn maar het misbruik dat Annemarie heeft ondergaan was van een hoger gehalte. Chapeau! En nog heel veel succes gewenst!

Het boek Monddood is een huiveringwekkende page-turner. Het bevat ook een katern met duidelijke uitleg over narcistische mishandeling, onderzoeken en ook een checklist die de auteur schreef vanuit haar werk als therapeut.

Meer recensies van Ingridje