Adoptieverwerking

Ingridje 31 januari 2023
In het biografische werk Een verboden dochter uit India maken we als lezer de lichamelijke en geestelijke reis mee van Asha. Dochter van Indiase ouders maar omwille van de leefomstandigheden wordt Asha reeds van bij de geboorte ter adoptie aangeboden. Het Nederlandse koppel Dijkstra beslist Asha te adopteren.

De auteur beschrijft in haar boek het trauma van adoptie, de discriminatie, de verbondenheid die ze blijft voelen met haar biologische ouders, de terugkeer naar India en de bezinning van heel het proces rond adoptie. Niettegenstaande dat Asha in een warm gezin terechtkomt wil ze weten waar haar roots liggen en wordt hierin gesteund door haar adoptieouders. Terug in Delhi krijgt Asha een cultuurshock. India is nog steeds op het vlak van vrouwen een zwaar onderontwikkeld land en voor iemand die westers opgevoed is een hele aanpassing.

Korte hoofdstukken in een lijvig boek worden afgewisseld met gedichten en lyrics om het geheel zo luchtig mogelijk te houden. Desondanks de zwaar psychologische lijdensweg dat adoptiekinderen meedragen.

Rating: 3,5/5

Meer recensies van Ingridje