Hoeveel pech kan iemand hebben?

Ingridje 06 december 2019
De cover van Het leven dat ik kende is tegelijkertijd dramatisch en sereen. Inktzwart met een vlinder die duidelijk opbrandt geeft de juiste indruk waar dit verhaal, gebaseerd op waargebeurde feiten, om draait.
Roelf is een ietwat opstandige tiener die niet zo’n gelukkige jeugd heeft doorgemaakt maar die uiteindelijk in zijn groei naar volwassenheid toch nog iets van zijn leven probeert te maken. Samen met zijn liefje Ellen, die later zijn vrouw wordt, hopen ze heel de wereld aan te kunnen. De geboorte van hun zoontje Tim maakt hun geluk compleet maar dan slaat het eerste noodlot toe…
Het eerste verdriet is nog niet gesleten of de volgende tegenslag komt er aan… en de volgende… en de volgende.
Het leven dat ik kende is opgedeeld in twee delen. Het leven van Roelf en Ellen en het leven van Roelf en Sophie. Het ene verhaal resulteert in het tweede en geeft een voorstelling van hoeveel pech iemand wel kan hebben in het leven zonder er achter gevraagd te hebben.
In het deel dat handelt over Roelf en Ellen kan ik me volledig inleven omdat ikzelf een tienjarige relatie heb gehad met iemand als Ellen (ik wil niet teveel zeggen om geen spoilers weg te geven). Dat op zich is al een hel. Hetgeen er bij Roelf en Ellen dan nog extra gebeurt zou niemand moeten overkomen want dat is al treurig genoeg.
Wanneer Roelf dan eindelijk denkt in het tweede deel van het boek terug wat geluk te kennen in het leven met Sophie, slaat het noodlot weer toe en wordt dit door het rechtssysteem (wat in mijn ogen al jaren krom is) nog eens dubbel zo erg gemaakt.
Het leven dat ik kende vertelt een zwaar verhaal maar één dat ik wel geloof en waarin ik de boosheid en het verdriet van de hoofdpersonages volledig begrijp. Het leven is niet altijd fair maar sommige mensen zijn blijkbaar een magneet voor ongeluk en Roelf is iemand van die groep. Spijtig genoeg.
Het leven dat ik kende is heftig maar doordat de auteur dit zo mooi verwerkt heeft in haar boek, kan het misschien helend werken naar de hoofdpersonages toe. Laat daar die vlinder van hoop dan voor staan.

Meer recensies van Ingridje