Als jongste telg uit de Hamley-familie mocht ik (en andere bloggers) kennismaken met Seren J. Smedts. Haar young adult-debuut Kartonnen sterren geeft exact de leefwereld weer van onze jongvolwassenen.
Vol dromen maakt Liv ook kennis met de keerzijde van jong en verliefd zijn. Wanneer haar vader terug uit Amerika komt, merkt ze snel dat er serieus wat wrijving is tussen haar ouders. Haar vader kan niet snel genoeg terug naar Amerika vertrekken voor zijn werk. Altijd volgzaam gaat Liv hier en daar toch een keertje tegen de regels in. Net genoeg om zich te amuseren maar niet om haar moeder te kwetsen.
Bij haar vriendin Louka kan ze haar problemen wel kwijt maar gaandeweg verliest ze ook haar hart aan een oudere jongen, Jasper.
Het leven van een puber gaat niet over rozen, daar zijn we het allemaal over eens. Eens waren we het zelf, waarbij de meesten van ons nu zelf pubers in huis hebben of hadden. Makkelijk is het nooit. Zekerheden die wegvallen, verliefdheden, verlies, vriendschappen… thema’s die we allemaal hebben meegemaakt. Maar dat een zo jong meisje als Seren deze dan ook daadwerkelijk aan het papier toevertrouwt én ook nog eens uitbrengt is al een pluim waard.
Vlot geschreven met de nodige emotie heeft ze me zelfs aan het wenen gebracht. Seren heeft nog heel wat te leren in haar klim naar de top maar met Kartonnen sterren staat ze zeker en vast niet meer onderaan de ladder.

Reacties op: Geslaagd YA-debuut

Kartonnen sterren - Seren j. Smedt