Oog voor detail

Ingridje 31 januari 2020
Een hemelsblauwe cover, een woeste zee, een parachutist op de achtergrond die waarschijnlijk uit het overvliegende vliegtuig is gesprongen… Onmiddellijk merk je de link met de titel Van de liefde en de zee.
Het boek vertelt het verhaal rond de familie Siebelink. Vader Koos die samen met Klaas Toet, Ben Meijer en Tom Werkman bemanningsleden zijn van een koopvaardijschip en onderweg zijn van New York naar Nederland als de oorlog uitbreekt. Ternauwernood strandden ze in Londen.
In het verre Nederland, met name in Utrecht, volgen we dan het leven van Koos zijn vrouw Marianne en zoon Gerhard. Al snel bij het uitbreken van de oorlog wordt het de familie heel duidelijk dat er heel wat NSB’ers in hun midden vertoeven wat het dagelijks leven er niet makkelijker op maakt.
De liefde voor zowel de zee, de scheepvaart maar ook voor muziek straalt van de pagina’s af terwijl de auteur ze neerschreef. Een uitgebreide samenvatting over muziekstukken en de kennis over schepen en hun bemanning maakt dit boek een stuk lichter dan een oorlogsroman zou zijn. Maar ook voor de liefde is er een belangrijke rol weggelegd in dit verhaal.
Mooi verteld met heel veel oog voor detail en een open einde vraagt Van de liefde en de zee naar een vervolg. Of dit er komt zal allemaal van de auteur afhangen.

Rating: 3,5/5

Meer recensies van Ingridje