Goed boek voor 12+!

Irene 22 oktober 2023
Jessie is 16 jaar als ze met haar ouders verhuist vanuit de stad naar een afgelegenere plek. Hun nieuwbouwhuis wordt daar gebouwd en daarom wonen ze tijdelijk in een koude en kleine caravan. Niet een groter, fijn, warm en luxer huis dat ze eigenlijk gewend is. Het wonen is even minder fijn, maar dat er vreemde dingen gebeuren maakt het er niet beter op.

Een opengesneden dode rat met de ingewanden ernaast, elektriciteit die om de haverklap uitvalt en niet ‘zomaar’. Met beste vriend Ferry besluit Jessie een camera op te hangen, maar of dat voldoende is?

Jennefer Mellink neemt de jeugdige lezer snel mee in het verhaal door middel van vlotte, korte zinnen met makkelijk taalgebruik. De leefwereld van jeugdigen/jongeren komt voldoende naar voren en Wordt vervolgd speelt zich voornamelijk thuis af. De korte tijdsprongen helpen om de vaart in het verhaal te houden. De spanning wordt langzaam opgebouwd door de toename en intensiteit van vreemde voorvallen.
De twee perspectieven, waarvan een de (nog) naamloze dader is, dragen bij aan de spanningsopbouw. Mellink stuurt de lezer soms op een ander pad waardoor meerdere personages verdacht lijken.

Wordt vervolgd is een fijn boek voor jeugdigen en jongeren vanaf 12 jaar die bijvoorbeeld minder graag/snel lezen door de onderwerpen en aanwezigheid van spanning. Het zal voor sommige lezers ook meehelpen dat het boek niet te dik is en maar 96 bladzijden bevat met een fijn lettertype en bladspiegel.

Zelf behoor ik niet tot de beoogde doelgroep (12-15 jaar) en heb ik al meer (YA)boeken gelezen. Het maakt mijn referentiekader anders waardoor de dader snel ontmaskerd was. Misschien had ik zelf op iets meer spanning gehoopt en een iets uitgebreider einde. Het krantenartikel en de daaropvolgende epiloog zijn van toegevoegde waarde, maar voelen ook als te snel en gemakkelijk.
Jessie doet voor mijn gevoel in de epiloog, in tegenstelling tot de rest van het verhaal, wijze(re) uitspraken waardoor ze ineens een omslag maakt. Al kan ik mij goed voorstellen dat je een bepaalde denkslag maakt na de spannende/angstige gebeurtenis die zij heeft meegemaakt.

Mijn conclusie blijft dat het voor de doelgroep een misdadig goed te lezen boek is. Mocht je meer willen lezen van Jennefer Mellink; dan kun je kijken naar Vermoorde onschuld en Genadeloos.
Andere boeken binnen de Misdadig goed reeks: Nomen Nescio (Juultje Koffeman) en Broers (Marlies Slegers).

De laatste bladzijde is overigens bijna nog het meest spannende, wordt vervolgd…?

Deze recensie verscheen oorspronkelijk op Lezersgoud.nl --> https://lezersgoud.nl/wordt-vervolgd-jennefer-mellink/

Meer recensies van Irene