Hilarisch en herkenbaar

Iris Windmeijer 04 maart 2023
Kat wil dit semester feminist worden. Maar ondertussen moet ze dealen met vriendinnen, jongens, huiswerk en haar aartsvijand Trudy. Gênant! Bekentenissen van een verwarde feminist is een moderne, humoristische YA roman met de vibe van Hoe overleef ik… en Angus, Thongs and Perfect Snogging (die ken je toch nog wel?).

Wat is feminisme eigenlijk? Kat worstelt met zichzelf, maar óók met het vraagstuk van feminisme. Wat is nou wel en niet feministisch? Is jezelf opdoffen feministisch of niet? En je druk maken over jongens? De worsteling van Kat in Gênant! zorgt ervoor dat je als lezer ook gaat nadenken over deze zaken. Maar Kat maakt een goede karakterontwikkeling door in de YA-roman, en laat ook zien dat feminisme minder gaat over uiterlijk en waar je wel of niet onzeker over kan zijn, maar juist over andere vrouwen helpen en elkaar steunen. Zelf zegt ze:
‘Feminisme gaat er niet om dat je gelijk hebt of dat je perfect bent. Het gaat erom dat je andere vrouwen helpt, elkaar optilt, niet de concurrentie met elkaar aangaat. Het gaat niet om veroordelen, maar om elkaar steunen.’

In Kat’s zoektocht noemt ze ook verschillende interessante namen van feministen en titels die je kan lezen als je meer over feminisme wilt weten, zoals Feministen dragen geen roze (en andere leugens). Verschillende belangrijke onderwerpen komen voorbij, zoals de tampontax en bodyshaming. Ook wordt er verwezen naar de stichting Free Periods, die probeert wat te doen aan menstruatiearmoede. Deze YA-roman is zeker een fijne (basis)les in feminisme voor jongeren.

Kat is 15 jaar oud en zit op de middelbare school. Een aantal van de bovenstaande onderwerpen komen dus ook samen met haar leeftijd(sfase). Ze praat met haar vriendinnen over ongesteldheid en het taboe daarop, maar probeert ook bijvoorbeeld kipfilets in haar bh nadat ze onzeker wordt over haar kleine cupmaat. Al deze puberonzekerheden maken Gênant! een boek met herkenbare struggles als puber.

Weston weet deze worstelingen met zó veel humor te brengen dat Gênant! je constant aan het lachen maakt. Of het nou gaat om de kipfilets die uit je shirt vallen op een feestje of de namen van docenten (kom op, wie heeft daar ooit níet om gelachen), ik voelde me éven weer op de middelbare school samen met Kat en haar vriendinnen.

Maar ook belangrijkere thema’s worden aangekaart. Van de verschillende feministische thema’s tot het sturen en ontvangen van dickpics tot geestelijke gezondheid – Kat en haar struggles worden levensecht neergezet in Gênant!

Een belangrijk thema wat ook aangekaart wordt op Gênant! is social media. Van het eindeloos scrollen door Instagram tot alle filters tot het per ongeluk liken van een 2 maanden oude foto van de crush. Op een subtiele manier worden toch de valkuilen van social media aangekaart: hoe Kat en haar vriendinnen onzeker worden van de foto’s vol filters, of FOMO krijgen omdat ze ergens niet bij waren. Het ziet er op social media vaak uit alsof iemand een geweldig leven heeft, maar schijn kan natuurlijk bedriegen. Dit is niet alleen voor tieners een belangrijke realisatie, ik denk dat iedereen dit wel een keer extra mag horen.

Gênant! is hilarisch en herkenbaar! Deze feministische YA-roman is leerzaam, maar vooral erg leuk. Je gaat meeleven met Kat en krijgt naast last van je kaken van het lachen ook een hoop belangrijke zaken mee. Dit boek zou wat mij betreft in alle bibliotheken van de middelbare scholen mogen liggen.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/genant-bekentenissen-van-een-verwarde-feminist-kate-weston/

Meer recensies van Iris Windmeijer