Onderschat nooit het grote belang van kleine dingen

Iselleleest 03 april 2021
****
'Middernachtbibliotheek - Matt Haig'

'Zou je het anders hebben gedaan als je alles waarvan je spijt hebt ongedaan kunt maken?'

Soms kom je een boek tegen waarvan je weet dat je het wilt lezen, zonder dat je de inhoud kent. Máár waarvan je weet dat het een bijzonder boek zal zijn. Dít is zo'n boek. Het is erg mooi. Magisch. En het voldeed aan ál mijn verwachtingen.

'Volgens de wetenschap begin je als steenkool en eindig je als steenkool. Misschien was dat wel de echte levensles.'

Vanaf de eerste letter weet de auteur je mee te nemen in het verhaal. Matt Haig heeft een fijne schrijfstijl en weet de juiste toon/ de juiste emotie goed over te brengen. Ik voelde de neerslachtigheid, de depressie, van Nora van de eerste bladzijdes afspringen... Ik moest daar wel even in schakelen. Even schakelen, omdat ik de emotie niet te diep binnen wilde laten komen.

'Leven is de enige manier om iets te leren.'

Maar al snel verandert de toon en de emotie. Het wordt luchtiger en je merkt ook dat Nora een ontwikkeling doormaakt. Wat erg fijn is, want hierdoor wil je alleen maar verder lezen. Je wilt weten waar het verhaal naartoe gaat.

Dit boek staat vol prachtige quotes. Niet eerder plakte ik zóveel markers in een boek. Een boek zó filosofisch en vól levenslessen. Het zet je echt even aan het denken.

'Onderschat nooit het grote belang van kleine dingen.'

Helaas bleef ik tijdens het verhaal wel wat op afstand. Misschien kwam dat door mezelf. Wilde ik mezelf beschermen tegen té heftige emoties. Of misschien miste er gewoon iets aan het verhaal. Het einde kwam voor mij ook niet als een verrassing... Dus dit boek zou mij terug hebben gebracht naar de Middernachtbibliotheek.

Naar de Middernachtbibliotheek om vanaf daar mijn éigen leven te léven. Het leven waar ik ontzettend dankbaar voor ben. Ik geef het boek ****

Meer recensies van Iselleleest