Ethische dilemma's in de techwereld

Ingrid vdM 16 augustus 2019
De nieuwe baan van Anna glanst aan alle kanten. Ze mag naar Londen verhuizen, het is hip en happening, en ze krijgt leuke kansen bij een internet-startup. Maar langzaamaan komen er ook wat mindere kanten van de baan naar voren. Want hoe ga je om met de prestatiedruk, maar ook met collega’s die er soms andere ethische grenzen op nahouden?

Het boek is geschreven in de ik-vorm. Soms komt dit een beetje gekunsteld over, bij de zoveelste vergelijking die genoemd wordt. “Als maagden in een bordeel stonden we in de kantine en keken naar ijskasten vol kokoswater en smoothies.”

Sanne Kanis heeft zelf in de techwereld gewerkt, dus het boek is gestoeld op de realiteit. In het boek staan veel voorbeelden die je een beeld geven van de niet altijd rooskleurige werkelijkheid. De carriere in de techwereld blijkt een bubbel: glanzend aan de buitenkant, maar de droom kan zo uiteen spatten.

Ik vond het een aardig boek om te lezen, omdat het een inkijkje geeft in de techwereld. Het leest lekker weg door de korte hoofdstukken. Maar ik merkte tijdens het bespreken in de leesclub dat de inhoud niet beklijfde. Een prima tussendoortje.

Meer recensies van Ingrid vdM