Vluchten kan niet meer

Ingrid vdM 07 april 2022
Ines Nijs begint het boek met een vliegende start. Vliegenier Victor Heylighen brengt ons in etappes naar Afrika, waarbij je echt de uitdagingen van het reizen per vliegtuig in de jaren veertig van de vorige eeuw kunt voelen. Je krijgt ook meteen een inzicht in het karakter van Victor, een man die leeft op status, maar ook een man die niet altijd gelukkige keuzes maakt.

Het boek begint als een mooi avontuur, waarbij ik de spanning goed voelde en in het vliegtuig meereisde naar Congo. Verderop in het boek wordt het meer een psychologische roman, waarbij we zien dat Victor de greep op zijn leven steeds een beetje meer kwijtraakt, terwijl hij bijna wanhopig probeert om zich staande te houden. We leren Victor kennen in zijn huwelijk, in zijn jeugd en in zijn werk. Zo krijg je als lezer inzicht in hoe zijn persoonlijkheid zich gevormd heeft.

De vele Vlaamse zinnen en woorden waren even wennen voor mij als Nederlandse lezer, maar ze horen goed in plaats en tijd. Ik heb genoten van de beschrijvingen van de reizen naar en in Congo. Ines Nijs heeft me meegenomen naar vervlogen tijden en ze heeft een mooi levensverhaal geschreven van een man op zijn retour.

Meer recensies van Ingrid vdM