Zoektocht naar de (zelf)liefde op 1,5 meter afstand

Ivette met een I 31 januari 2022
Wat doe je als je op zoek bent naar iemand om je leven mee te kunnen delen, wanneer er een mokerslag op het land neerslaat? Alles gaat dicht, iedereen wordt gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven werken, anderhalve meter afstand te houden…
Dit is één van de prangende vragen die Samyra bezig houdt, na een vervelende relatiebreuk. Net op het moment dat ze zichzelf weer open wil stellen voor een ander, gooit een welbekend virus roet in het eten en is niets meer zeker. Niemand weet echt wat er moet gebeuren, behalve het volgen van de opgelegde regels en afwachten hoe het verder zal gaan.

Toch waagt ze de sprong, en begint ze vol goede moed met online daten. Ze verzint wel iets als ze iemand vindt met wie het klikt! Althans, als ze daar de kans voor krijgt… De eerste date laat het abrupt afweten, en de moed zakt nog net niet in haar schoenen als er nog een aantal ‘missers’ de revue passeren. Totdat ze enkele interessante personen tegen het digitale lijf loopt die haar hart sneller laten kloppen. Dit kan niet haast niet meer misgaan!

Tja.. maar wat moet ze in hemelsnaam met haar buurman, die ze voor het gemak naar een bekend personage uit de beroemde Fast and Furious films, Han, heeft vernoemd? Dat ze zijn naam straal is vergeten na de eerste ‘botsing’ tussen beiden vindt ze eigenlijk niet zo erg, ze spreekt hem toch nooit en gezellig gaat het echt niet worden; dat heeft ze allang gemerkt. Maar waarom lijkt hij plotseling overal waar zij gaat en staat op te duiken, op de meest onverwachte momenten en plekken die ze zich maar kan bedenken…? En juist nú?

De voor haar onbekende wereld van het online daten kan voor de mensen die dit ook hebben ondervonden of nog steeds ontdekken, heel herkenbaar aandoen door de diverse situaties waar Samyra in terechtkomt. Chatgesprekken worden goed belicht, de vraag of je zomaar iemand durft toe te voegen aan je persoonlijke social media-account komt meerdere malen langs, en wanneer en hoe spreek je eigenlijk iets af met iemand die je alleen maar kent via het geschreven - of getypte, in dit geval - woord?
De creatieve draai door het hele verhaal om een nieuwe vorm van daten buitenshuis in te gaan vullen door andere plekken en activiteiten te bedenken om elkaar beter te leren kennen - de restaurants zijn immers dicht, er kan geen filmpje gepakt worden en ook een bezoek aan een theater of een leuk koffietentje zijn uitgesloten -, prikkelt je eigen gedachten hierover en helpt je misschien zelfs op nieuwe ideeën!
Ook het stukje over het vrijwilligerswerk dat Samyra besluit te gaan doen, vond ik een interessante wending in het verhaal. Het laat zien hoe de mensheid voor elkaar wilt zorgen, ook wanneer de hele wereld door een grote onzekerheid op z’n grondvesten trilt en alles en iedereen op scherp zet.

Samyra is een sterke jonge vrouw wiens hart is gebroken door haar ex, waardoor ze zichzelf deels lijkt te hebben verloren. Haar persoonlijke groei in het verwerken hiervan, de zoektocht naar zichzelf en haar ware liefde is voelbaar, en als lezer heb ik af en toe de neiging gehad mij in het boek te wikkelen, om haar te laten weten dat ze goed genoeg is. Als ze in aanraking komt met andere vrijwilliger Li, leert ze zichzelf nog beter kennen door bepaalde dingen over zichzelf te overdenken, zichzelf open te leren stellen voor een andere kant van het verhaal, maar vooral te leren luisteren naar hoe zijzelf eigenlijk echt over dingen denkt.

#IkDateThuis speelt zich af in de beginfase van onze eigen virussituatie, en kan hierdoor nog altijd bepaalde gevoelens en beelden van toen oproepen. Toch is het tegelijkertijd een echte feelgoodroman, die geschreven is met de vlotte, serieuze maar ook humorvolle schrijfstijl van auteur Lily Frank, en die je stiekem op het einde laat smachten naar meer. Want tja… overal is liefde te vinden, ook op de meest onverwachte momenten. Misschien juíst wel op de meest onverwachte momenten. En als er één is die dit heerlijk in woorden kan uiten, en de lezer haast kan laten smeken om ‘nog een swipe naar rechts’, is zij het wel!

*enne: er is na #IkDateThuis ook een kerstverhaal uitgekomen om nog even in dit verhaal te blijven, met andere hoofdpersonages: #IkDateMetKerst ;) leuke toevoeging! (te lezen als ebook)*

***

(Voor dit verhaal ben ik, toen het verhaal in de steigers stond, gevraagd als proeflezer. Dit heeft mijn mening over het uiteindelijk uitgebrachte verhaal niet beïnvloed.)

Meer recensies van Ivette met een I