Beslist géén storm in een glas water

Jack Vermonden 17 juli 2019
Via Hebban me ingeschreven op een Blind Date debuut #3 en als verrassing het boek met de titel ‘Het CARPA Complot’ van Heleen van den Hoven ontvangen. Wat kan ik verwachten van het boek. De cover van het boek sprak me in ieder geval meteen al aan.
Een intrigerende cover met vooral de opvallende, intrigerende en indringende helderblauwe ogen die je continu in de gaten lijken te houden.

Het verhaal:

Een aantal jongere studenten informatica maken er een sport van om online digitale puzzels op te lossen.
Een mysterieus gezelschap van 3 opmerkelijke personen willen de allerbeste hoogbegaafde sollicitanten op digitaal gebied werven en zetten hiervoor onder de naam CARPA een reeks puzzels online. Eén van ‘de puzzelaars’ is de negentienjarige Geus Versluijs die wel erg fanatiek is in het oplossen van deze puzzels. Zelfs verzuim van de colleges heeft hij ervoor over.
Samen met nog een aantal andere puzzelaars en potentiële hackers beginnen ze na verloop van tijd te beseffen dat het géén spel meer is en dat er géén weg terug meer is. Ze worden vanaf het begin al in de gaten gehouden en gestalkt. CARPA heeft deze ‘hackers’ nodig voor ingrijpende acties op het gebied van de Nederlandse waterhuishouding en zij gaan héél ver om dit doel te bereiken.

Op een dag verdwijnen er meerdere jongeren waaronder Geus Versluijs, die actief bezig waren de CARPA puzzels op te lossen. Anja, de oudere zus van Geus en kinderboekenschrijfster trekt aan de bel en roept ook de hulp in van Geus vriend, de digitale nerd Quint Ruys. Quint is een bijzonder intelligente jongen met wat autistische gewoontes die ook regelmatig ingehuurd wordt door Rijkswaterstaat. Dat er gevaar dreigt is inmiddels wel duidelijk.

Je wordt meegesleurd in een verhaal over hacken, chantage, complotten, overstromingen, schuldgevoelens waterkeringen en sluizen. De problemen stapelen zich in hoog tempo op en er ontstaat een noodsituatie met code ROOD.
Het plan van CARPA is even onverwacht als doortrapt. Alle hens moet aan dek om het tij te keren.
Gaat het Quint lukken om te voorkomen dat CARPA’s doel zal slagen? Het wordt een spannende race tegen de klok. Kan het tij nog ‘tijdig’ gekeerd worden?

Wat een verhaal zeg met een waanzinnig plot.. Een erg goed en slim opgebouwd verhaal met korte hoofstukken waardoor je snel verder wil lezen. Wie trekken er bij CARPA aan de touwtjes en hoe gaat het aflopen. Je wilt het gewoon weten.
De personages zijn heel goed beschreven De schrijfwijze is vlot, spannend, gedetailleerd en vooral geloofwaardig wat duidt op een uitgebreide research van de auteur.
Ook erg leuk te lezen dat er waargebeurde feiten in het verhaal gebruikt zijn zoals de redding van de paarden van een eiland zoals bij de Allerheiligenvloed op Marrum gebeurde op 1 november 2006.
Vanaf het begin zat ik op het puntje van mijn stoel. Je gaat met de stroom van het water mee om het zo maar te zeggen. Het slot kent zeker verrassende elementen. Moet er niet aan denken dat dit gaat gebeuren in Nederland. Zou een regelrechte nachtmerrie zijn.
Helleen van den Hoven heeft mij oprecht verbaasd en ik hoop dat ze nog meer thrillers zal gaan schrijven.

Kortom absoluut een must read.

Van mij 5 sterren

Meer recensies van Jack Vermonden