Route 66 : een fascinerende reis van emoties

Jack Vermonden 30 september 2019
Zag een oproep op facebook voor recensenten voor het boek ‘Wervelstof’ van Suzanna Esther.
Omdat het verhaal me intrigeerde en ook als Boekenwurm zijnde voelde ik me geroepen om me hiervoor aan te melden. Ook na het lezen heb ik absoluut géén spijt van deelname hieraan.

Het verhaal:

Suzan, de hoofdpersonage van het verhaal is een 24 jarige jonge dame die niet echt goed weet wat ze met haar leven wil. Door haar verleden is ze erg onzeker en vindt ze het héél moeilijk om (de juiste) beslissingen te nemen. Ze staat op het punt om eindexamen te doen voor haar kappersdiploma.
Tijdens een openluchttheater in het Amsterdamse Vondelpark ontmoet ze de 38 jarige Amerikaan Steve. Op de een of andere manier klikt het wel tussen die tweeën en ze hebben een hele gezellige dag. Steve vertrekt de volgende dag weer naar Sand Springs en daarom geeft Suzan haar adres aan Steve. Er volgt een briefwisseling tussen de twee totdat Suzan bij een brief een open ticket aantreft voor Sand Springs. Steve zou heel graag willen dat ze naar hem toekomt in Amerika.
En weer kan ze géén beslissing nemen. Uiteindelijk ziet ze in dat ze niets te verliezen heeft en reist enigszins impulsief af naar Steve in Sand Springs. Is het een vlucht uit haar huidig bestaan? Een tocht op zoek naar haar ware ‘ik’. Ze krijgt echt gevoelens voor Steve.
Al snel blijkt het allemaal anders te lopen en leert ze hier de echte Steve kennen die zich daarnaast ook nog geheimzinnig gedraagt. De onzekerheid treft Suzan weer, heeft ze wel de juiste beslissing genomen?

Mijn mening:

Verhalen over sentimenten zoals hoop, eenzaamheid, boosheid, angst en verdriet zijn nieuw voor mij Meestal zijn (psychologische) thrillers mijn genre.
Maar ‘Wervelstof ‘ een uitermate spannende roman, heeft me absoluut in positieve zin verrast. Dit verhaal waarin Suzan op zoek is naar zelfontwikkeling is beeldend geschreven. Het personage van Suzan is goed uitgewerkt waardoor ik me goed in haar kon inleven. Vooral de gevoelens van Suzan m.b.t. haar opvoeding in haar jeugd komen wel bij mij binnen en bezorgen mij bepaalde emoties.
Enkele flashbacks verklaarden enigszins het gedrag van haar maar dit had voor mij nog wat meer duidelijk mogen zijn. Het personage van Steve had zeker wel wat meer uitgediept mogen worden, van zijn verleden weten we nog minder.
Suzanne Esther heeft me vooral verrast met haar prettige beeldende manier van schrijven en haar vlotte schrijfstijl. Wat een geweldig fraaie zinsconstructies, daar kun je als liefhebber alleen maar van smullen. Lekkere korte hoofdstukken. Kortom het leest heerlijk weg.
Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Suzan. Korte stukjes zijn vanuit het perspectief van Steve verteld, m.i. wel wat te weinig.

Omdat het een verhaal over liefde en emoties is wordt dit soort boeken vaak als vrouwenboek bestempeld. Maar nee, ik vind ‘Wervelstof’ niet een typisch vrouwen boek. Het is een heerlijk fascinerende en spannende roman een absolute aanrader voor iedereen.
Ik ga vast en zeker meer verhalen lezen van Suzanna Esther.

Ik geef het boek 4 dik verdiende sterren

Meer recensies van Jack Vermonden