knap staaltje schrijfwerk

Jaimy Smeets 04 oktober 2020 Auteur

Sandra J. Pauls Mijn waarheid verscheen afgelopen week en Hamley Books organiseert een blogtour rondom dit boek. Ik mocht weer deelnemen, waarvoor mijn dank!
Mijn waarheid springt er meteen uit zodra je hem in handen hebt. De kaft is prachtig en ook aan de lay-out is weer veel werk besteedt.
Ik blijf het benoemen maar het blijft me ook echt steeds opvallen. Het is een van vele de redenen waarom ik Hamley Books zo bewonder, hoog heb aanstaan en altijd reikhalzend uit kijk naar een Hamley.
Zeg ik dat omdat ik “gratis” exemplaren ontvang of aandelen heb?
Zeer zeker niet! Maar als er zo veel liefde en aandacht aan de boeken besteed wordt, vind ik het als recensent mijn taak om dit uit te lichten.
Uiteraard gaat het om dit ca. 500 pagina tellende boek niet om de mooie plaatjes dus zal ik jullie meenemen naar de inhoud om te zien of ik daarover net zo lovend zal zijn.

Mijn waarheid is een verhaal apart (pun intended).
We krijgen niet een maar twee verhalen die beiden vanuit een ander perspectief geschreven zijn.
Nathan en Elias, twee neven die ook elkaars beste vriend zijn, leven beide toe naar de grote dag waarop Elias zal gaan trouwen met zijn Natalie.
Maar vlak na de plechtigheid gaat het gruwelijk mis en Natalie overleeft het niet.
Beide neven beleven deze periode heel anders en ze hebben dan ook beide een eigen waarheid. Het is aan de lezer om te kiezen met welk verhaal te beginnen, er is geen goede of foute volgorde.
Ik begon met Nathan, die vertelt over zijn eerste ontmoeting met Natalie en de periode tot aan de bruiloft.
Nathan is tot over zijn oren verliefd op de aanstaande van zijn neef, al vanaf de eerste seconde dat hij haar zag. Hij is ervan overtuigd dat Natalie zijn ware liefde is en heeft dan ook veel moeite om blij te zijn voor zijn neef.
Ik heb gelijk grote moeite met Nathan.
Zijn gevoelens zijn zo over de top en misplaatst en ik vraag me dan ook af of ik ergens een lijn gemist heb.
Hij beschuldigt Elias ervan zijn vrouw gedood te hebben en dit zorgt natuurlijk voor de eerste scheuren in hun jarenlange vriendschap en bloedband.
Maar er speelt meer rondom Nathan, dat beetje bij beetje aan het licht komt.
Elias’ verhaal begint en eindigt op hetzelfde punt maar heeft natuurlijk een andere waarheid.
Zijn verhaal is er een wat ik zeker niet zag aankomen.
Het wordt me al snel duidelijk dat we hier met een echte Sandra J. Paul te maken hebben.
Heeft Elias nu wel of geen schuld aan de dood van zijn kersverse bruid?
Je wordt heen en weer geslingerd en wil nu alleen maar naar de waarheid.
De personages lijken echte mensen, door hun acties, manier van handelen en door hoe ze met dingen omgaan. Hier is echt zorg aan besteed.
De uiterlijke kenmerken blijven minimaal maar zijn in dit geval genoeg om een totaal beeld van hen te vormen.

Sandra J. Paul beschikt over een schrijfstijl die je meteen in het verhaal zuigt. Je kan niet anders dan blijven lezen en je valt van de ene verbazing in de andere.
Na de twee versies gelezen te hebben, blijft er een vermoeden achter en verwacht ik niet meer heel erg verrast te worden.
Think again!
De waarheid brengt toch nog een nieuwe twist en een stortvloed aan emoties.
Het is zo diep uitgewerkt en goed verwoord dat ik na het dichtslaan even bij moet komen.
Ze heeft het weer voor elkaar gekregen.
Evenaart het verhaal de prachtige kaft en lay-out en zijn unieke concept?
Ja, en zo veel meer.
Buckle up and enjoy the ride.

Meer recensies van Jaimy Smeets