Geen felroze sjaal met gifgroene pailletten, maar wél een met heel veel (tegen)kleuren.
Deze zocht ik uit mijn doos en “moest” ik erbij pakken.
Waarom? Dat lees je in Stefan Tetelepta’s nieuwste roman Tegenkleuren.
Een prachtig verhaal wat zich afspeelt in 1970 in Leiden.

In de eerste hoofdstukken leren we Juliette en Marie kennen. Twee weesmeisjes die, nu ze 18 jaar zijn, het weeshuis gaan verlaten en verhuizen naar het Mercator-hofje.
Een hofje waarin ze zelfstandig, maar zeker ook met elkaar een nieuwe levensfase gaan ontdekken.
Marie komt al gauw voor een zeer belangrijke beslissing te staan.
Juliette weet niet goed hoe ze haar vriendin hierin kan steunen en zoekt hulp bij pastoor Riley.
Pastoor Riley vertelt op zijn beurt het verhaal van weesmeisje Femke die met háár keuzes de geschiedenis van het Mercator hofje schreef.

“Als je met je hart kiest, maakt het dan nog uit hoe het leven ook anders had kunnen lopen?”

Tegenkleuren laat zien dat goed niet altijd goed is en slecht niet altijd slecht.
Dat levenskeuzes die je nu maakt, misschien niet altijd even goed lijken uit te pakken op dit moment, maar later alles op zijn pootjes terecht laten komen.
Een prachtig eeuwenoud verhaal, over sterke vrouwen die vechten voor hun recht, zonder het zelf bewust door te hebben. Gewoon omdat hun hart puur is en ze doen wat goed voelt.

Tegenkleuren is een perfecte combinatie geworden van fictie en waargebeurde feiten, wat het een geloofwaardig verhaal maakt.
De verhaallijnen van Juliette en Marie en wisselen zich af met het verhaal van Femke.
Ze lopen synchroon en komen op het einde mooi samen.
Het leest heerlijk makkelijk weg en door de wisseling van de verhaallijnen wil je snel verder lezen om te weten hoe het verder gaat.

Een prachtige roman, zonder zoetsappigheid maar krachtig neergezet door Stefan Tetelepta.
Bedankt dat ik dit boek mocht lezen, het is echt een leesgenot en een verrijking in mijn gelezen boeken van afgelopen jaar.

Reacties op: leesgenot

Tegenkleuren - Stefan Tetelepta