Hedendaags en ouderwets

Jan P Meijers 14 augustus 2022 Auteur
Een moderne zedenschets met een ouderwetse afloop - is mogelijk de kortste samenvatting van 'Prachtige wereld, waar ben je.'
Rooney schetst het leven van vier jonge mensen. De verschillen tussen de personages laat Rooney goed zien door hun bezigheden naast elkaar te tonen: succesvol schrijfster Alice, magazijn medewerker Felix, medewerkster literair tijdschrift Eileen en politiek medewerker Simon.
Zo vraagt Felix aan Eileen hoe het tijdschrift kan bestaan als het niet winstgevend is. Eileen bekent dat ze draaien op subsidie. Dus de belastingbetaler betaalt een tijdschrif dat niet zijn interesse heeft concludeert Felix.
Felix is de (volkse) wijsneus en houdt de anderen steeds een spiegel voor. Rooney neemt lang de tijd om de intrige tussen de vier op te zetten. Misschien is die lengte nodig om hun keuzes geloofwaardig te maken. De aandacht van deze lezer verslapte echter wel zo halverwege, met name omdat Rooney de lezer voortdurend weinig specifieke details geeft die niet gebonden zijn aan een bepaald personage.
Citaat: "Toen haar telefoon begon te rinkelen, pakte ze hem uit haar zak en keek op het schermpje. Het was haar moeder. Ze nam op en nadat ze elkaar hadden begroet zei ze: Zeg, ik sta hier midden in de stad op de bus te wachten, kan ik je anders later even terugbellen?"
En een zin later vindt het gesprek inderdaad plaats. Eileen stond hier al een alinea op de bus te wachten met details over het verkeer en over de kleding van andere wachtenden. Dit soort loze scenes is een keer leuk, maar Rooney doet het zo vaak dat het lijkt op pagina's vullen.
Uiteindelijk wist de roman mij wel te raken met de ontknoping van de intrige. Rooney werkt, uiteindelijk, de karakters mooi uit.
Opvallend zijn een aantal erotische scenes die volledig lieflijk en naar wens zijn voor de deelnemers, inclusief wederzijds uitgesproken toestemming. Rooney wilde duidelijk binnen een vastomlijnd kader blijven. Dit is prima, maar de vraag is dan wat die scenes toevoegen aan de ontwikkeling van het verhaal als iedereen zich voorbeeldig gedraagt.
Al met al een leesbare roman die een hedendaags tijdsbeeld geeft en tegelijk laat zien dat we weinig verschillen van voorgaande generaties.

Meer recensies van Jan P Meijers