Een 10 met een griffel!

Het boek begint in de net uit de grond gestampte stad Almere in 1990. Carolien de Wild droomt van één ding rijkdom.
Maar dan opeens bevindt ze zich niet meer in het Almere van 1990, maar in Amerika tijdens de goldrush van 1907.
Wat doet ze daar? En wat heeft haar leven in Amerika met haar leven in Almere te maken? Of verbeeld ze zich dingen? Tijdens de zoektocht naar antwoorden raakt ze in haar leven van 1907 bevriend met een jonge dame van lichte zede, wat in die tijd een schande was. Deze vriendschap veranderd van beide vrouwen het leven. Maar dan wordt er een moord gepleegd....zal Carolien de antwoorden die ze zoekt nog vinden?
Je leest het in Gouden Bergen van Marcel Beijer.

Wanneer een boek je aan de hand meeneemt en je niet meer met je boek of e-reader op de bank een boek zit te lezen, maar echt naast de hoofdpersoon in het verhaal meeloopt en alles meegeleefd heb je als schrijver een fantastisch boek geschreven. En dat heeft Marcel met Gouden bergen toch mooi geflikt.
Ik baalde er echt van als ik het boek zat te lezen en een vriendin belde of er moest eten worden gekookt of het alarm ging dat ik naar een afspraak moest. Begrijp me niet verkeerd. Ik hou van mjjn vriendinnen en er moet ook echt wel gegeten worden, maar dit boek is te spannend om weg te leggen. En ja inderdaad een alarm, je wordt zo in het boek gezogen dat je de tijd gewoon vergeet.

Marcel heeft door geweldig research te doen voor gouden bergen een verhaal opgeduikeld en daar een geniale twist aan gegeven. Ik snap werkelijk niet dat hij als schrijver niet af en toe volledig de draad kwijt was. En zijn redactie heeft ook echt geniaal werk afgeleverd. Want naast het fantastische verhaal, maakt hij gebruik van 2 hoofdpersonen en meerdere grote bijrollen, waarvan het verhaal allemaal moet kloppen, smelt hij op geniale wijze fictie en non-fictie met elkaar, want het verhaal is deels echt gebeurd. En laat hij bepaalde aspecten parallel lopen met een ander.
Als lezer wordt je van de ene verbazing in de andere gegooit zonder dat het chaotisch wordt.
En Marcel heeft geen steek laten vallen. Alles in het verhaal klopt en loopt vloeiend in elkaar over.

Marcel heeft met Gouden Bergen een boek neergezet met een fascinerend, deels waargebeurd verhaal, er zit spanning in en humor, geweldige hoofdpersonen met karakters waar mensen zich best in kunnen herkennen en misschien zelfs wel even verliezen. Daarnaast eindigt Marcel het boek in stijl met een prachtig gekozen einde.
Chapeau!

Wie wil zo'n boek nou niet in de boekenkast hebben staan?
Precies iedereen wil zon boek in de boekenkast hebben staan.
Gouden Bergen is per 8 juli 2020 overal verkrijgbaar.

Meer recensies van Janine's bookadventures