Mooie vertelkunst van Lewinsky

Janneke Bouwman 02 februari 2024
De prinses (een oude prostituee) en de koning (een crimineel) brengen vaak de nacht door in een sjabbie hotel, dat ooit Palace heette. Na gedane arbeid vertelt de prinses de koning verhalen; met een boodschap of gewoon om de tijd te verdrijven.
Tijdens het vertellen komt de lezer steeds meer te weten over de twee personen.
De verhalen zijn mooi en heel divers en houden de aandacht vast.

Lewinsky heeft met Tien-en-een-nacht een heel ander boek geschreven dan we van hem gewend zijn, maar zijn vertelkunst wordt ook in dit boek heel mooi tentoongesteld. Hij laat de prinses op een rustige, aangename manier de meest vreemde dingen vertellen en geeft door de opmerkingen tussendoor van de koning een inzicht in zijn wereld. Waarom accepteert hij de verhaaltjes? Is het zijn geweten? Daar lijkt het niet op, maar net als bij Scheherazade is de vrouwelijke hoofdpersoon op haar hoede en moet zij met verhalen komen die hem tevreden stellen. Haar vaardigheid en soepelheid van geest helpen haar daarbij.
Mooi, klein boekje dat ik met veel plezier gelezen heb.

Meer recensies van Janneke Bouwman