‘10 minuten en 38 seconden, zo lang blijven de hersenen van Leila nog actief terwijl ze vermoord is achtergelaten in een vuilcontainer in Istanboel. Tijdens deze minuten komen er bij Leila herinneringen boven van haar bewogen leven. Herinneringen aan haar kindertijd, herinneringen aan haar werk als prostitué maar vooral ook herinneringen aan haar vijf bijzondere vrienden.’

Oooooh, mijn hart! Ik kon tijdens het eerste deel van het boek alleen maar jubelen. Want wat wordt Leila krachtig neergezet! Ik kon alleen maar van haar houden, en ook haar vrienden sloot ik meteen in mijn hart. Ondanks al het leed en de trauma’s kun je alleen maar bewondering opbrengen voor hun levenslust.
Maar in het tweede deel van het boek raakte ik mijn verbinding een beetje kwijt. Met de klucht-achtige elementen in dit deel kon ik helemaal niets. Het leverde me op z’n hoogst een wrang lachje op, maar ik merkte dat ik bij dit soort scènes maar het liefste snel doorlas. Het kwam goed hoor, voor mij, aan het einde van het boek, en met de extra stukjes levensverhaal van Leila’s vrienden was ik juist weer heel blij. Maar ik was gewoon erg verrast door het anders aanvoelende tweede gedeelte.

Vond ik het daarom minder mooi dan ik had verwacht? Ja, toch wel een beetje. Maar nog steeds is het boek voor mij prachtig én krachtig genoeg om er 4 sterren voor te geven.

Reacties op: Prachtig én krachtig!

10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld - Elif Shafak