Babbelend en kabbelend

Jolanda 10 januari 2020
‘Aftellen’ is het tweede deel in een serie over ‘De Cazalets’. We volgen de familie Cazalet in Groot-Brittannië tijdens de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog. Het boek speelt zich hoofdzakelijk af op het familielandgoed Home Place en zo nu en dan in Londen. Twee van de drie broers Cazalet hebben zich gemeld om ten strijde te trekken tegen de Duitsers. De oudste broer blijft achter om het familiebedrijf te Londen gaande te houden, met ondersteuning van zijn zus. We volgen de beslommeringen, zorgen en mijmeringen van de verschillende familieleden Cazalet, met in het bijzonder de kleindochters.

Beetje saaie omschrijving, of niet? De Cazalet-serie is dan ook geen serie waarbij de spanning of emotie je naar de keel vliegt. Welnee, het leven kabbelt een beetje voort. Toch worden er wel degelijk grote thema’s aangesneden zoals verlies, hoop, vriendschap en ontluikende seksualiteit. Ook incest, overspel en dood komen er in voor. Al babbelend en kabbelend ontvouwt zich het leven van een familie met al zijn ups en downs. Ik denk dat je er van houdt of er van gruwt. Ik behoor absoluut tot de eerste groep, alhoewel ik dit tweede deel wel nog iets trager vond dan het eerste boek. ⭐️⭐️⭐️ dan ook, maar ik heb nu al zin in deel 3!

Meer recensies van Jolanda