Onafwendbaar einde

Jeannie Bertens 16 september 2020
‘De spiegel & het licht’ is het slotstuk van de trilogie over Thomas Cromwell van Hilary Mantel. We hebben er acht jaar op moeten wachten maar dat was zeker de moeite waard! Dit lijvige boek telt meer dan 1200 bladzijdes en wederom, net als in de eerste twee delen kijken we over de schouders van Thomas Cromwell heen. Op 19 mei 1536 is Anna Boleyn onthoofd, ‘De spiegel & het licht gaat over de periode na haar dood. De macht van Thomas Cromwell neemt nog steeds toe, zijn bezittingen ook. Maar hoge bomen vangen veel wind. Thomas Cromwell wordt in 1537 opgenomen in de Orde van De Kousenband, heel uitzonderlijk want hij is immers niet van adel. Hij heeft dan ook veel, vaak onzichtbare tegenstanders die langzaam maar zeker terrein winnen. Hilary Mantel voert de spanning subtiel op, Thomas voelt ook verschuivingen in het machtsevenwicht. Hij neemt voorzorgsmaatregelen voor zijn gezin en beschermelingen zodat ze, wanneer hem iets overkomt, niet meteen in armoede raken. In het najaar van 1536 breekt een grote volksopstand uit die ook tegen hem gericht is. Met moeite en met veel bloedvergieten wordt de opstand neergeslagen. De koning trouwt met Jane Seymour. Helaas overlijdt ze net na de geboorte van een prinsje en Cromwell moet weer op jacht naar een nieuwe koningin. Dat is geen makkelijke jacht omdat er politiek veel op het spel staat. Frankrijk en Spanje hebben een bondgenootschap[ gesloten, daar lijken geen geschikte bruiden te verkrijgen. Het wordt uiteindelijk Anna van Kleef, een Duitse. Henry trouwt inderdaad met haar maar dit huwelijk valt hem zwaar. Er is geen klik met Anna en Henry kan er zich niet toe zetten om met haar kinderen te krijgen. Hij begint Cromwell hierover verwijten te maken. Dat zet een serie gebeurtenissen in gang die uiteindelijk zullen leiden tot de ondergang van Cromwell. Hoewel hij in 1540 nog benoemd wordt als graaf van Essex zal hij het einde van het jaar niet meer in leven meemaken.

Meer recensies van Jeannie Bertens