Liefde voor altijd?

Jeannie Bertens 04 augustus 2020
Callie is een vierendertigjarige vrouw die het koffietentje runt van haar overleden vriendin Grace. Ze is opgeleid tot ecoloog maar heeft daar geen baan in kunnen vinden. Na jaren als secretaresse te hebben gewerkt, heeft ze na het overlijden van Grace haar baan vaarwel gezet om voortaan koffie te schenken. Dat doet ze samen met Dot, een jonge, flamboyante vrouw. Callie heeft niet veel geluk in de liefde gehad. Een aantal relaties duurden maar kort en de enige man met wie ze een langere relatie heeft gehad, Piers, bleek toch niet de ware te zijn. Piers hield vooral van zichzelf. De relatie met Piers heeft haar in het contact met mannen heel voorzichtig gemaakt. Dat verandert wanneer ze Joel ontmoet. Hij komt in hun koffietentje en bestelt een kop koffie die hij vervolgens vergeet af te rekenen. Gelukkig komt hij snel daarna al terug om af te rekenen. Callie valt als en blok voor hem maar valt hij ook voor Callie? Hij vindt het in elk geval leuk om koffie te drinken bij hen. Al snel komt hij elke dag en Callie kijkt dan naar hem uit. Joel heeft echter een goede reden om zich niet te willen binden. Hij heeft gewerkt als dierenarts maar zijn persoonlijke problematiek maakte dat hij dit werk op moest geven. Sindsdien leeft hij van zijn spaargeld. Als bijverdienste laat hij de honden van oudere bewoners in de buurt uit. Maar sinds hij Callie ontmoet heeft, is ze niet meer uit zijn gedachten geweest. Hij stimuleert Callie om voor haar dromen te gaan, hoe dan ook. Zijn enthousiasme maakt dat Callie het koffietentje inruilt voor een mooie baan in een nabijgelegen park. Ze geniet met volle teugen van het werken in de natuur maar ook van de onweerstaanbare Joel.
De auteur vertelt het verhaal vanuit het perspectief van zowel Callie als Joel. De hoofdstukken wisselen elkaar af, het verhaal wordt chronologisch verteld. De auteur neemt de tijd om de verhaallijn goed op te bouwen, we leren Callie en Joel goed kennen en snappen hun beweegredenen om te dingen te doen zoals ze doen. Joel huurt een appartement in hetzelfde gebouw als zijn beste vriend Steve met zijn gezin. Wanneer Steve gaat verhuizen, mag Callie, die thuisloos dreigt te worden, in het vrijkomende appartement trekken. Stukje bij beetje weet Callie het hart van Joel te veroveren, ze neemt hem mee naar haar ouders en Joel neemt haar voor Kerstmis mee naar zijn vader, broer en zus. Het klikt aan alle kanten, Callie is tot ver haar oren verliefd maar Joel blijft terughoudend. Toch gaan ze samenwonen, Joel laat zijn reserves vieren, misschien wel tegen beter weten in?
De auteur neemt ons mee in een niet alledaags thema verpakt in een mooi liefdesverhaal waarin beide hoofdpersonen het beste met elkaar voor hebben. De karakters worden goed uitgediept, het verhaal is nergens voorspelbaar en een zakdoek heb je af en toe toch echt nodig, zeker op het einde! In het begin loopt het verhaal een tikje langzaam maar het tempo wordt in de tweede helft van het boek stevig opgevoerd. De voortdurende perspectiefwisseling komt het tempo ook ten goede. Een vlot leesbare roman met een ongewoon thema, gewoon een goed boek voor in de zomervakantie, vier sterren.

Meer recensies van Jeannie Bertens