Prima thriller

Jeannie Bertens 11 augustus 2020
David Klass is een Amerikaans scriptschrijver. Hij heeft ook een aantal YA-romans op zijn naam staan. ‘Geen weg terug’ is zijn thrillerdebuut.
Green Man is een geheimzinnige milieuactivist. Niemand weet wie hij is maar iedereen volgt zijn acties. Reeds vijfmaal heeft hij in Amerika toegeslagen, zijn aanslagen worden steeds groter en gedurfder. Zijn reden: de aarde moet gered worden! Het is in zijn ogen vijf voor twaalf en wanneer de mensheid geen andere weg in gaat slaan, is de aarde reddeloos verloren. Daarom laat hij via de aanslagen zien hoe kwetsbaar het milieu is en wat de regering ertegen zou moeten doen. Hoewel erbij de aanslagen ook slachtoffers vallen, wordt de populariteit van Green Man steeds groter. De FBI start een massale klopjacht op deze in hun ogen gewetenloze moordenaar maar hij is ze steeds te snel af. Green Man pleegt dan een aanslag op een grote dam, het wordt duidelijk dat het een bijzonder intelligent persoon is die van vele markten thuis is, hij maakt geen fouten. Of toch? De jonge agent Tom Smith denkt anders, denkt buiten de logica, ziet patronen die anderen niet zien. Brennan, de baas van het onderzoek ziet wel wat in zijn theorie: ‘De mensen met wie ik me omring zijn goed, maar ze zijn vaak wat te beleefd en eerbiedig. Iets zegt me dat jij daar geen last van zult hebben. Als je voor me komt werken is je belangrijkste taak om onuitstaanbaar te zijn, om niet conventioneel te denken en me lastige vragen te stellen waar niemand anders aan denkt of waar niemand het lef voor heeft. Volgens mij ben jij daar goed in. Sterker nog, je wordt waarschijnlijk zó onuitstaanbaar dat ik er spijt van krijg.’ Tom krijgt een plaatsje in het onderzoeksteam en start met de kleine foutjes die Green Man toch gemaakt heeft. Tom heeft net zijn vader verloren, een vader met wie hij niet veel contact had, een vader die zijn liefde niet kon tonen én een vader die vaak harde klappen uitdeelde. Maar ook een vader die bij de FBI ruimschoots zijn sporen verdiend heeft, een vader die zijn land gediend heeft. Evenals zijn vader voor hem. Tom kiest ervoor om dat pad ook te volgen en laat het grote geld in Silicon Valley, hij is computeranalist, liggen. Op één of andere manier is hij toch op zoek naar de goedkeuring van zijn vader, goedkeuring die hij nooit van hem gekregen heeft. Toch heeft Tom ook moeite met het onderzoek, hij is erg begaan met het milieu en vindt dat Green Man op onderdelen wel gelijk heeft. ‘Elke terrorist denkt dat zijn doel zijn daden rechtvaardigt. Niemand mag het recht in eigen hand nemen, laat staan dat iemand het recht heeft het bloed van onschuldige mensen te vergieten. Wie dat doet, moet worden gepakt’. En dus gaat Tom op jacht. Vasthoudend, snuffelend, vertrouwend op zijn intuïtie, komt hij steeds dichter bij de identiteit van Green Man. Maar niet snel genoeg naar de zin van de president van Amerika, die wil, met de verkiezingen in het vizier, snel resultaat. Wanneer een van de onderzoekslijnen faliekant misloopt, worden Brennan en Tom op een zijspoor gezet. Net nu Tom voelt dat hij dichterbij komt. Zo dichtbij dat ook Green Man de hete adem van Tom voelt. Hij besluit nog één aanslag te plegen, eentje die zijn weerga niet kent en de wereld wakker zal schudden. Kan Tom dit voorkomen?
David Klass heeft een prima thriller neergezet. Een thriller met een boodschap, het klimaat is aan het veranderen, diersoorten sterven uit, de chemische industrie vergiftigt onze lucht. Kortom er moet iets veranderen willen onze kinderen op aarde kunnen overleven. Maar of dat nu op de manier van Green Man moet gebeuren? Lees en oordeel zelf! Ik heb in ieder geval een spannende thriller gelezen met een indrukwekkende boodschap. Het tempo mocht hier en daar wat hoger maar verder was het TOP, vier sterren dus.

Meer recensies van Jeannie Bertens