Een aanrader van eigen bodem!

Je@net 12 maart 2024
Schrikkeldag – Inge Spaan

Op 29 februari 2012 verdrinkt een vijfjarig meisje in een sloot dicht bij haar huis. Vier jaar later kost een fatale woningbrand een geliefde dorpsbewoner het leven. Een jonge man crasht met zijn motor tijdens de schrikkeldag in 2020.

Ieder schrikkeljaar komt een bewoner uit het dorp Warchem onder raadselachtige omstandigheden om het leven. Toeval… of niet? Aafke is als buitenstaander niet overtuigd van het verband, maar wordt meegetrokken in verhalen uit het verleden door haar vriend en dorpsbewoner Stef.

Vastbesloten om achter de waarheid te komen gaat ze op onderzoek uit. Hoewel de wildste geruchten de ronde doen, laat Aafke zich niet zomaar afschrikken. Tot ze anonieme telefoontjes begint te krijgen die haar bang maken. Zou zij dit schrikkeljaar het volgende slachtoffer kunnen zijn?

‘Iedere vier jaar gebeurt het weer.
Wie is de volgende?’

De schrijfstijl van de auteur is prettig, zonder al te moeilijk taalgebruik, en samen met de korte hoofdstukken zorgt dit ervoor dat het boek zich vlot laat lezen.

Het verhaal kent twee tijdlijnen, waarbij het heden (februari 2024) verteld wordt vanuit Aafke en het verleden (2003/2004) verteld wordt vanuit Stef. Beide personage leer je hierdoor erg goed kennen. Het heeft de jonge Stef niet mee gezeten en gebeurtenissen uit het verleden hebben een grote impact op hem gehad. Dit is natuurlijk ook van invloed op zijn relatie met Aafke.

De spanning wordt goed opgebouwd door puzzelstukjes die vanuit het verleden steeds meer op hun plek lijken te vallen. Daarnaast voel je gedurende het hele verhaal de naderende dreiging, en de spanning komt vooral doordat je geen idee hebt uit welke hoek het gevaar gaat komen. De verrassende ontknoping zag ik dan ook totaal niet aankomen.

‘Schrikkeldag’ Is een fijne psychologische thriller, geschikt voor een groot publiek. Een aanrader van eigen bodem!

4 ★

Bedankt HarperCollins voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Je@net