Een indrukwekkend, ontroerend en prachtig debuut!

Jenniferleest 04 mei 2020
Cara heeft sinds het verlies van haar beste vriendin Georgina moeite om mensen toe te laten in haar leven. Op haar nieuwe school Hope Hall doet ze dan ook geen enkele moeite om erbij te horen. Het enige wat Cara wil is afstand creëren tussen haar en haar nieuwe klasgenoten. Nina de Pass weet ervoor te zorgen dat je zelfs als lezer deze afstand voelt, want Cara laat niets over zichzelf en haar verleden los. Gelukkig weten haar kamergenote Ren en haar vriend Hector niet van opgeven. Beetje bij beetje zorgen ze ervoor dat Cara zich steeds meer op hun gemak voelt. Vooral bij Hector laat Cara haar verdediging steeds verder afzakken. Ze begint Hector steeds meer te vertrouwen dat ze hem zelfs haar grootste geheim toevertrouwd.

In Mijn jaar na jou volgen we hoofdpersonage Cara. Hoewel het in het begin lastig is om haar te doorgronden leer je haar geleidelijk aan steeds beter kennen. Het enige wat wél meteen duidelijk is, is dat ze worstelt met een ontzettend groot schuldgevoel. Mijn jaar na jou bestaat uit korte vlot geschreven hoofdstukken die gemakkelijk weglezen. Je merkt dat Cara een geheim met zich meedraagt. Dit is de reden dat je steeds blijft doorlezen. Je wil simpelweg achterhalen wat er nou precies is gebeurd die beruchte oudejaarsavond in San Francisco.

“Ik heb afleiding nodig terwijl ik het vogeltje in mijn binnenste, dat zijn vleugels probeert te spreiden, weer terug stop in zijn kooi”

Het moment dat je er achter komt wat er precies is gebeurd, de avond van het ongeluk, bekijk je het verhaal opeens vanuit een ander perspectief. Je snapt het immense schuldgevoel wat Cara angstvallig met zich meedraagt opeens een stuk beter. Nina de Pass weet je vanaf de eerste bladzijde mee te nemen in de wereld van Cara, een wereld vol rouw, schuldgevoelens, vergeving en vriendschap. Cara moet zichzelf leren vergeven en dat gaat niet zonder vallen en opstaan. Dit weet auteur Nina de Pass uitstekend onder woorden te brengen. Mijn jaar na jou is een prachtig, ontroerend en indrukwekkend debuut van Nina de Pass.

Meer recensies van Jenniferleest