Een prachtig verhaal met verschillende emoties

Jessica27 21 maart 2020
De Lissabon brieven

Allereerst ziet de kaft van het boek er erg mooi uit. Ikzelf ben 1x naar Portugal op vakantie geweest, maar zou direct er weer heen gaan.
De foto op de voorkant neemt je direct mee in het verhaal.

Het verhaal gaat over Chantal en Merijn.
Chantal is met een vriendin naar Lissabon op vakantie. Merijn haar vriend wil haar daar gaan verrassen.
Eenmaal aangekomen bij het hotel, komt Merijn erachter dat zijn vriendin vreemd gaat met haar vriendin Roos.
Chantal heeft het moeilijk als ze weet dat ze zwanger is van Merijn.
Merijn was eerst niet zo'n goede vriend voor Chantal. Dat wat Chantal miste bij Merijn vond ze bij haar vriendin Roos.

Voor Merijn gingen de ogen open, toen hij hoorde dat Chantal zwanger was en hij vader zou worden...

Chantal's leven zat in een rollercoaster van emoties. Zowel Merijn als Roos wilden Chantal.
Ch aantal vluchtte naar haar ouders om tot rust te komen. Merijn bleef achter in het hotel. Op het dakterras werd hij afgeleid door een vrouw op een ander dakterras. Merijn bespiedde haar stiekem. Toen Merijn weer opnieuw keek, had de onbekende vrouw een bord neergezet over een ontmoeting bij hem in het hotel.
De onbekende vrouw heet Carolina...
Ze wil niet dat Merijn haar kont opzoeken.

Weer in Nederland komen Chantal, Merijn en Roos erachter dat de nieren van Chantal het niet goed doen.
Dr. Hannah Velterman staat Chantal bij in deze moeilijke tijd.
Merijn start een actie voor nierdonatie.
Iets wat heel veel aanmeldingen treft en nu maar hopen voor Chantal, dat zij ook op tijd een donornier krijgt.

Merijn mailt heel veel met Carolina. Ze vertellen elkaars levens van vroeger en nu. En geven elkaar adviezen.
Carolina vraagt of Merijn schelpen wil zoeken en naar haar op wil sturen. Zodat zij een dromenvanger kan maken...

Merijn vertrouwt Roos niet helemaal. Roos is erg bezitterig en probeert Merijn bij Chantal weg te halen...

Totdat Merijn een anonieme berichtje krijgt over Roos....

Hij gaat in gesprek met de persoon/personen. Het zijn de ex man van Roos en haar ex schoonvader.
Ze vertellen wat er is gebeurd.

Merijn confronteert Roos met zijn bevindingen. Roos geeft toe. Het is ook niet niks wat ze heeft meegemaakt... Roos zegt tegen Merijn, dat ze dit ook aan Chantal zal vertellen.

Dr. Hannah Velterman blijft erg betrokken bij de ontwikkelingen van de zwangerschap tot het vinden van de juiste niet voor Chantal.
Chantal mag verder geen stress ivm hoge bloeddruk en blijft verder in het ziekenhuis liggen.

Op het moment dat de bevalling begint.
Wijken zowel Merijn als Roos niet van haar zijde.
Het goede nieuws is ook, dat er een match is gevonden! Zodra Chantal bevallen is, moet ze meteen geopereerd worden.

De operatie slaags, de donor blijft anoniem.
Merijn helpt Chantal bij de verzorging van hun zoontje Jaron.
Merijn schrikt als hij een dromenvanger bij het wiegje van Jaron ziet. Merijn weet nu wie de donor is.

Merijn en Carolina blijven mailen. Ook Carolina heeft het moeilijk met de eindreis van haar moeder....

Merijn vertrouwt Roos nog steeds niet, totdat het moment dat Chantal, Merijn plotseling overstuur belt.
Er was iets ergs gebeurt. Roos is daana verdwenen.
Chantal trekt weer bij Merijn in om een gelukkig gezin te vormen. Iets wat niet meer werkt tussen hun.

Chantal krijgt een relatie met David (ex man van Roos) en Chantal weet van de brieven naar Carolina en ziet dat er echte liefde is tussen Merijn en Carolina.

Merijn gaat samen met zijn zoontje Jaron opzoek naar Carolina.
Daar lezen ze samen een emotionele brief van Chantal.

De nier functioneert helaas niet meer en Chantal komt te overlijden.
Chantal heeft alles tot in de puntjes geregeld.
Carolina zingt een prachtige fado op de uitvaart van Chantal.
Jaron verliest een lieve,dappere, strijdlustige moeder, maar krijgt er een lieve "schelpenmama" voor terug.

Een boek met een belangrijk onderwerp: orgaandonatie.
Gaby heeft de personen zo mooi neergezet op papier. Je wordt helemaal meegenomen in het verhaal met verschillende emoties.
Het laatste hoofdstuk heb ik met tranen in mijn ogen gelezen.

Dit boek krijgt van mij 5 sterren

Meer recensies van Jessica27