kom dichtbij gevoelens met een van ons.

het boek een van ons is een goed geschreven verhaal over het wel en wee in de gevangenis.
de cover is mysterieus en de titel maakt je nieuwsgierig.
daarbij behorende achterflap tekst maakt dat het boek je lokt.
want kun je een van ons/hen worden?
we krijgen een inkijkje in het leven van Luc die een levenslange straf uitzit en katrien die het schrijfgroepje op gaat zetten.
Katrien en luc zijn aan het woord in het boek en het is er even in komen wie aan het woord is.
Naarmate je verder leest leer je de schrijfstijl van de personages kennen en is het beter te volgen wie aan het woord is.
Je leert hen echt via hun eigen stem kennen.

De schrijfstijl is in deze ook bijzonder te noemen, en ook hier is het even wennen maar het maakt je nieuwsgierig naar meer.
Het grijpt je en laat je niet meer los.
Er word een soort dans gespeeld met de woorden/zinnen.

Als het boek herlezen word, in kleine stukjes word gelezen krijg je steeds meer nieuwe inzichten.
Kun je de woorden geheel tot je laten komen.

Thema's die ik duidelijk naar voren vind komen zijn het gevoel, de psyche van de mens.
We zijn allemaal mens, we hebben allemaal gevoel.
Dit word enorm sterk neer gezet, en gevoelens en vraagstukken kunnen ook bij jezelf komen.
Herkenbare gevoelens spelen een rol, en soms komt dit heel dichtbij.
Een ander duidelijk thema is de therapeutische werking van het schrijven.
Ook hierin zal menig mens zich herkennen.

We komen heel dichtbij, maar we worden nieuwsgierig gemaakt naar meer.
Dit is ook de kunst die de auteur hier laat zien en vind ik een sterk punt.
Wil je de gevangenis leren kennen vanuit gevoel, dan kom je heel dichtbij met een van ons.

Meer recensies van Joella van den Broek