Zonnemeisjes

Joella van den Broek 01 september 2019
Als ik naar de titel kijk krijg ik een zomers gevoel, echter verteld zonnemeisjes een heel ander verhaal.
De titel dekt daarmee niet geheel de lading van het verhaal maar is toch mooi gekozen.
De cover vertelt veel, wat we terug kunnen vinden naarmate het verhaal vordert.
De cover is daarom goed te plaatsen na het lezen.
Aan de hand van de titel en cover en zonder de flaptekst te hebben gelezen kan men echter op een verkeerd spoor worden gezet qua inhoud.

We volgen Kitty, Kitty worstelt met vele nare gevoelens door gebeurtenissen in haar jeugd.
We zien thema's als jaloezie,afgunst en spijt voor komen en de thema's worden niet uit de weg gegaan of mooier gemaakt dan ze zijn.
Mickey het zusje van Kitty is de rode draad in het boek.
Het verhaal word mooi verweven tussen Kitty en haar gevoelens en Mickey.
Ook haar jeugd vriend gijs die een grote rol in het verhaal speelt word goed neer gezet en is goed uitgewerkt.
Met de ouders van Kitty de ouders van gijs en ook met Stella en Lucas maken we nog kennis, die wel een belangrijk onderdeel spelen maar minder diep uitgewerkt zijn maar in mijn ogen genoeg om er sympathie mee te krijgen of juist niet.
De ooms van Kitty die belangrijk zijn in haar leven komen aan bod maar hadden iets meer diepgang mogen hebben.
Als we aangekomen zijn bij een zeer belangrijke gebeurtenis en deze aan je verteld word volgen enkele gebeurtenissen elkaar op die uitgewerkt worden tot aan het eind waar we een positieve ontwikkeling zien bij Kitty.
Het verhaal word afgerond zonder achter te blijven met vragen.

Zware thema's worden niet uit de weg gegaan maar door de luchtige manier van schrijven word het nergens te zwaar.
De zinsopbouw is makkelijk en zinnen hoeven niet meerdere keren herlezen te worden om ze te begrijpen.
Elk woord en elke zin verteld precies genoeg en word niet langdradig.

Het boek heeft zware onderwerpen maar brengt het luchtig en het verhaal is mooi verweven tot het einde.

Meer recensies van Joella van den Broek