Van alle tijden

Jolanda 30 maart 2020
Dit boek, " De taal van stilte" door Francis Itani lag al een tijdje op de stapel, nog te lezen boeken. Zonder veel voor-informatie en verwachting eraan begonnen maar wat een verrassend en intrigerend boek.
Aanvankelijk lijkt het verhaal te gaan over de Canadese Grania, een meisje dat door roodvonk doof is geworden en liefdevol door haar grootmoeder Mamo word gestimuleerd om te leren praten, te leren lezen. Mamo weet ook Grania's ouders ervan te overtuigen dat ze naar het Doveninstituut moet om zich verder te ontwikkelen in spraak en (gebaren) taal. Ongelofelijk inlevend beschrijft Francis Itani deze periode van haar leven.
Daarna volgen we Grania en haar geliefden als jonge vrouw in een roerige wereld ten tijde van de Eerste wereldoorlog. Al lezend blijkt het boek zoveel meer te bevatten, behalve een prachtige roman over Grania's wereld beschrijft het de gruwelijkheden en gevolgen van de eerste wereldoorlog en de Spaanse Griep. Het boek heeft mij zeer geraakt, ik vond het een geschiedenis van alle tijden.

Meer recensies van Jolanda