Zit er meer in dan het lijkt of lijkt het meer dan het is

JonSnow 15 maart 2020
Ik heb nog niet zoveel van Haruki Murakami gelezen, dus een kenner van zijn werk ben ik zeker niet. Maar als je meerdere boeken van deze schrijver hebt gelezen dan vallen wel dingen op.

De hoofdpersonen zijn doorgaans ietwat mysterieuze, melancholische figuren die enigszins de eenzaamheid opzoeken en in de knoop zitten met zichzelf en het leven. Vrouwen in bed krijgen kost hen dan weer verrassend weinig moeite. Soms krijg ik de indruk dat Murakami teveel pornoboekjes heeft gelezen.

Verder valt mij op dat Murakami een echte verhalenverteller is. Een mooischrijver is hij niet. Al zijn boeken lezen als een trein. Dat is ergens wel prettig als je nog veel andere boeken op de stapel hebt liggen, maar doorgaans vind ik het niet echt een pluspunt als iets 'lekker wegleest' Dan blijft het vaak ook niet hangen wat je hebt gelezen.

Vaste prik bij Murakami is ook het magisch realisme. Droom en werkelijkheid lopen vaak in elkaar over. En sommige verhaallijntjes worden niet afgemaakt. Daar moest ik even aan wennen, maar het hoort kennelijk bij Murakami.

Ik heb zitten denken waarom Murakami zo'n populaire auteur is. Misschien omdat hij niet elitair en pretentieus schrijft, maar een toegankelijke stijl heeft en de thema's herkenbaar zijn. En er zit altijd een dosis populaire cultuur in, naast de altijd terugkomende elementen zoals klassieke muziek.

Over de inhoud van De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren heb ik het nog niet gehad. Daar is ook al genoeg over geschreven in voorgaande recensies. Ik heb van het boek genoten en vroeg mij na afloop af: zit er nou meer in dan het lijkt, of lijkt het meer dan het is? Het verhaal van Haida over zijn vader kan ik bijvoorbeeld niet plaatsen, en ook niet waarom dit personage plotsklaps met de noorderzon vertrekt.

Soms is het leuk om literatuur te analyseren. Daar is dit boek wel geschikt voor. Soms moet je dat analyseren ook maar laten voor wat het is en het gevoel koesteren wat een verhaal je bezorgt. En van ieder boek steek je weer iets op. Dat er best veel mensen met 6 vingers aan een hand worden geboren wist ik bijvoorbeeld niet.

Meer recensies van JonSnow