Tijdloos

JonSnow 01 februari 2020
Mijn eerste boek van Herman Hesse en dat was een aangename kennismaking. Geschreven in 1927 maar de thema's zijn universeel en tijdloos. Hesse heeft een feilloos inzicht in de menselijke natuur en de maatschappij waar hij in leeft.

Hoofdpersoon Harry Haller is een depressieve misantroop die symbool staat voor zoveel kunstenaars, artiesten en mensen die eigenlijk intelligenter zijn dan goed voor hen is. Dat kunstje is vaker vertoond in de literatuur en de neerslachtigheid is even afzien, maar gaandeweg leert Harry over de kunst van het leven en omarmt hij het triviale en het oppervlakkige waar hij eerst niets van moest hebben.

Een mooi verhaal met magisch realistische elementen. Met de existentialistische lessen kunnen lezers hun voordeel doen. Aanrader.

Meer recensies van JonSnow