Waardevol

JonSnow 07 februari 2020
Vorige maand heb ik Man's search for meaning gelezen, van de Oostenrijkse psychiater Viktor Frankl. Frankl overleefde Auschwitz en schreef dit waardevolle werkje in 1947. Ik vind het leuk om boeken die mijns inziens waardevol zijn, maar onderbelicht worden wat aandacht te geven.

Frankl schrijft over zijn ervaringen in Auschwitz, en gebruikt deze ervaringen als kapstok om ons enkele waardevolle gedachten over zingeving toe te stoppen. Dit doet hij in niet-sentimentele verwoordingen. Dat is sterk, er zijn al teveel boeken die voornamelijk bedoeld zijn om commercieel te scoren en waarbij de Holocaust alleen dient als achtergrond voor een tranentrekkend verhaal. Daarom zal ik bijvoorbeeld De jongen in de gestreepte pyama van Boyne niet snel lezen. Dat is gewoon een commercieel kunstje.

Ik zie dat ik 4 sterren heb gegeven, maar bij nader inzien kunnen dat er ook 5 zijn. Voor wie eens wat anders wil dan alleen verstrooiing en entertainment kan ik dit boek aanraden. Misschien heb je er wat aan.

Meer recensies van JonSnow