De 'lost' King

JonSnow 09 februari 2020
Om de zoveel tijd lees ik een thriller van Stephen King. Hij heeft erg veel geschreven, dus ik kan nog even vooruit. Vorige maand koos ik voor Rage, omdat daar een verhaal aan vastzit. King heeft het uit de handel laten halen, omdat het de inspiratie was voor diverse 'schoolshooters' (zoals Columbine). Voor een eerste druk kan je tegenwoordig rond de $1000 vangen, dus als iemand er toevallig een in de kast heeft staan..het is maar dat je het weet. Het moet wel de Engelstalige editie zijn.

Rage is geen dik boek en valt ook qua stijl en sfeer wat uit de toon t.o.v. de thrillers die wij van King zijn gewend. Hij was zijn tijd ver vooruit met Rage, want hij maakt akelig aannemelijk hoe het moorddadige proces verloopt in de bovenkamer van een ontspoorde scholier. Wanneer de hoofdpersoon zijn klasgenoten gijzelt komt ook nog het Stockholm syndroom voorbij.

King schreef Rage aan het begin van zijn carrière, toen hij zelf nog op school zat. Ik vond het best goed, beter eigenlijk dan The Catcher in the Rye van Salinger.

Meer recensies van JonSnow