Een spannende en intrigerende thriller

Joop Liefaard 08 maart 2023
Angela Marsons is een Engelse misdaadauteur die een grote schare fans heeft opgebouwd met haar boeken over detective Kim Stone. Er zijn inmiddels zeventien boeken in de serie verschenen. Ik had nog nooit een boek van haar gelezen, maar vond de commentaren zo positief dat ik besloot de proef op de som te nemen en het eerste deel met de titel Stille schreeuw te lezen.
In Stille schreeuw doen detective Kim Stone en haar team onderzoek naar de moord op een schooldirectrice. Kim ontdekt een mogelijke link met gebeurtenissen uit het verleden die zich hebben afgespeeld in een inmiddels gesloten kindertehuis. Als op een terrein dat vroeger bij het kindertehuis hoorde een gruwelijke vondst wordt gedaan, komt het onderzoek in een stroomversnelling. Kim moet niet alleen de confrontatie aangaan met een gewetenloze moordenaar, maar ook met de demonen uit haar jeugd. Verontrustende gebeurtenissen die zij het liefst zou vergeten.
Een van de sterke punten van het boek is de schrijfstijl van Angela Marsons. Ze weet een goed tempo in het verhaal aan te brengen dat in combinatie met verrassende plotwendingen de lezer in haar greep houdt. De personages zijn goed uitgewerkt. Kim Stone is een complexe en empathische hoofdpersoon. Hoewel zij in de omgang nogal stug en direct kan overkomen, weet zij toch de nodige sympathie op te roepen. Dat zij de confrontatie moet aangaan met demonen uit haar verleden geeft het verhaal een extra dimensie.
Angela Marsons heeft veel oog voor detail en weet daardoor een goed beeld te schetsen van wat zich in het verhaal afspeelt. Spanning is er genoeg, het plot is redelijk ingewikkeld en goed doordacht; de ontknoping komt niet geheel als een verrassing, maar is heel geloofwaardig.
Stille schreeuw is een spannende en intrigerende thriller. Angela Marsons is een getalenteerde schrijfster en het is dan ook niet verwonderlijk dat na zeventien delen in de Kim Stone serie haar populariteit nog steeds heel hoog is.

Meer recensies van Joop Liefaard