Amsterdam in 1889

Ik waande me in het Nederland van het jaar 1889. De verschillen tussen de mensen die rijk zijn en arm zijn. We zijn in Amsterdam waar de voorbereidingen worden getroffen voor de opening van het Centraal Station.

We maken kennis met 2 hoofdpersonages: Ida en Julius die een intieme relatie met elkaar hebben. Ida werkt als journaliste bij krant, Julius werkt bij de politie. Overal in Europa worden aanslagen gepleegd, maar Nederland lijkt daar mee weg te komen. Totdat er een bom ontploft in een tram. Na dat moment krijgt Julius de opdracht om te infiltreren als krantenverkoper om zo informatie te kunnen krijgen over de aanslag en zo een nieuwe aanslag, namelijk op het nieuwe Centraal Station, te voorkomen. Dan blijkt ook nog Rusland erbij betrokken te zijn.

Wat ik goed vind aan dit verhaal is dat je een kijkje krijgt in het gehele proces. Van de voorbereidingen op de aanslag, tot het voorkomen ervan. Een spannend verhaal en de schrijfstijl komt filmisch over. De onderwerpen die aan bod komen in dit boek, zijn in het echte leven ook relevant. Een aanslag kan ten alle tijden gebeuren. Het boek leest lekker weg vanwege de korte hoofdstukken

Het boek is een tweede deel, maar je hoeft daarvoor niet deel 1 gelezen te hebben. Een prima op zichzelf staand boek.

Meer recensies van Jordy van Zeeland