Een niet verwerkt jeugdtrauma

Henning is een familievader zoals er vele zijn. Getrouwd met Theresa en vader van twee kinderen. Beide werken part time om zo meer voor de kinderen te kunnen zorgen. Aangezien zijn vrouw meer verdient komt wel het meeste werk op de schouders van Henning terecht.
Hij worstelt met regelmatig terugkomende paniekaanvallen, die hij echter angstvallig voor zijn vouw verzwijgt.
Op verlof in Lanzarote wil hij alles anders aanpakken en maakt een grote fietstocht. Uitgeput komt hij bij een huis, waarbij hij plotseling een vreemde ervaring maakt. Flarden uit zijn verleden als vijfjarige komen terug....

In deze korte roman (amper 171 blz.) beschrijft Juli Zeh op een indringende manier hoe een niet verwerkt jeugdtrauma een volwassen leven kan blijven beheersen. Het wordt door de schrijfster op een bij wijlen thrillerachtige wijze uitgewerkt.
Het deel met Henning's ervaring als vijfjarige is het sterkste deel van het boek en een indrukwekkende weergave van de traumatische beleving van een vijfjarige, geconfronteerd met een ervaring die in alles anders is dan deze die hij kent. Een vijfjarige die dan steeds opnieuw het normale tracht terug te brengen....

Juli Zeh's boeken hebben steeds een meer maatschappelijke achtergrond.
In dit geval met gericht op de problematiek van een vader, die altijd wel het 'beste' wil, maar daarbij voortdurend worstelt met zijn rol als vader, als echtgenoot, als broer...

'Nieuwjaar' is een goed boek, maar behoort zeker niet tot de sterkste van Juli Zeh.
Voor mij blijft 'Ons soort mensen' haar beste en een absoluut meesterwerk van de hedendaagse Duitse literatuur.

Meer recensies van Joseph Van den Houte