Wat hebben schapen eigenlijk voor ons, mensen, gedaan ?

Josh 06 november 2021
Wat hebben schapen eigenlijk voor ons, mensen, gedaan ? Heel veel, zegt Sally Coulthard. Hun invloed op de loop van de menselijke geschiedenis was groot. In het boek “een kleine geschiedenis van de wereld aan de hand van schapen” toont Sally Coulthard dit overtuigend aan. In 14 hoofdstukken, thematisch geordend, brengt ze een indrukwekkende lijst van feiten en taferelen samen, met een hoofdrol voor schapen en wol. Die veertien thema’s krijgen speelse titels mee (hoe je een schaap laat stilstaan, het geschubde geheim van wol, waarom sommige schapen ruien, …) en krijgen per hoofdstuk nog een extra teaser, publiciteit in oud middeleeuwse stijl over de te verwachten hoofdpunten. Met bovenop nog zwartwit linosnedes aan het begin van elk hoofdstuk. 14 hoofdstukken over schapen en wol, verpakt als individueel te consumeren snoepjes.

De hoofdstukken zijn thematisch geordend, maar er zit toch ook iets van chronologie in. De oudste bevindingen over schapen en hun betekenis voor mensen , afgeleid uit archeologische vondsten, komen in het begin van het boek aan bod, we maken mee de overstap van een nomadische levenswijze naar een cultuur van landbouw en dorpssamenleving, in de laatste hoofdstukken spelen we mee in een film die ons door de recente geschiedenis loodst, met landhervormingen, industriële revolutie, kennismaatschappij.

De schrijfstijl is heel helder en verzorgd. Zakelijk wel, met weinig metaforen of poëtische beelden, maar dat verwacht je ook niet van een non fictie boek. Ik vind het opmerkelijk hoeveel informatie Sally Coulthard in dit al bij al niet al te dikke boek weet te proppen. Ze brengt informatie zeer gecomprimeerd, zonder dat het een droge opsomming wordt. Het boek bulkt van straffe verhalen en verbluffende feiten, die elk op zich zeer beknopt worden verteld, en op een speelse wijze met elkaar in verband worden gebracht.

De hoofdstukjes zijn relatief kort en thematisch geordend, maar zelfs binnen een hoofdstuk en thema komen zoveel verhaallijnen aan bod dat ik af en toe houvast verloor, en in één leesbeurt me beperkte tot één hoofdstuk om geen last te krijgen van ontploffende hersenen. Niet erg, leesplezier gespreid over meerdere dagen, en de heldere en beknopte stijl werkt ook bij herlezen, cursorisch lezen of scannen in reeds gelezen tekst.

Wie zoekt naar boeken die inzicht geven in “hoe en waarom” stijl is met dit boek aan het juiste adres. Zoveel sterke verhalen. Zoveel cijfers waar mijn mond van openviel. Wanneer ik nu iets lees over Vikingen, markthallen en beurzen in grote steden, imposante kerken in kleine dorpjes, stoommachines, kinderarbeid, luchtballonnen, lange wandelroutes, … hoor ik op de achtergrond schapen blaten. Dit boek heeft mijn kijk op schapen en hun belang in de geschiedenis veranderd.

Meer recensies van Josh