Wie kunnen we vertrouwen ?

Josh 13 oktober 2020
Met de uitgave van het controversiële boek ‘Hedendaags fanatisme’ riep de flamboyante en eigenzinnige uitgever Thomas G. een mediastorm op zich af, die tot zijn ondergang leidde. Hij laat gezin en collega’s achter met onverwerkte vragen en wantrouwen tegenover journalisten.
Freelance journalist Joris de Groot bijt zich vast in de affaire. Hij wil diep duiken in het leven van de verschillende protagonisten in de zaak, op zoek naar ‘het mechanisme van trial by (social) media’, op zoek naar een beter begrip van het onderscheid tussen het toevallige en het noodzakelijke. Dat zal hem in contact brengen met Thomas’ vrouw Isa en Thomas’ dochter Leonie, die zelf ook aan een zoekproces bezig zijn.

Nelleke Noordervliet brengt afwisselend deze verschillende stemmen aan het woord. We kruipen mee in het hoofd van Isa, Leonie en Joris terwijl ze hun gedachten en emoties beschrijven in reactie op de naschokken van de affaire en de communicatie met andere protagonisten. We komen steeds dichter bij de figuur Thomas G en zijn waarheid. Of is dat een illusie ?

De schrijfstijl is zeer verzorgd. Nelleke Noordervliets taal is rijk aan beelden. Ze schuwt ook niet het gebruik van boektitels, culturele referenties, en verheven vocabularium. Niet altijd functioneel lijkt het, maar een leuk snoepje voor de meerwaardezoeker.

Het boek snijdt diep in de dialogen. Verwrongen communicatie is alomtegenwoordig.

Het laatste kwart van het boek vond ik minder overtuigend, al bleef het wel boeien tot het einde door de onopgeloste vragen en bijkomende invalshoeken.

Meer recensies van Josh