Is dit boek de thrillersensatie van 2024?

Joyce Remmerswaal 04 februari 2024
Anna O staat voor Anna Ogilvy. Ze wordt ervan verdacht vier jaar geleden twee van haar beste vrienden te hebben vermoord. Sinds die nacht is zij in slaap en wordt ze niet meer wakker. De specialisten met onder andere Dr. Benedict Prince, forensisch psycholoog, noemen dit het berusting syndroom. Hij krijgt de taak om haar wakker te maken.

De continue vraag tijdens het lezen is: is Anna O schuldig of onschuldig? Matthew Blake slaagt er heel knap in om dat antwoord op deze vraag steeds te laten veranderen en heel veel twijfel te zaaien.
Onder andere door de toevoeging van Anna`s oogpunt vier jaar geleden en haar ervaringen over de gebeurtenissen voorafgaand aan de dramatische nacht. Zoals Anna zelf schreef op bladzijde 223: “Als ik niet slaap, verlies ik mijn verstand. Als ik slaap, verlies ik mijn verstand. Ik ben hoe dan ook verdoemd.”

De opbouw van het boek is sterk, aandacht voor de verschillende personages in heden en verleden. Je wordt als lezer heel makkelijk in het verhaal getrokken en vooral betrokken. Het verhaal neemt bezit van je en gaat in je systeem zitten, het laat je niet meer los tot de laatste bladzijde.

De hoofdrol in Anna O is voor Dr. Benedict Prince, zijn persoonlijke betrokkenheid en grote motivatie om de waarheid te achterhalen, is haast maniakaal en zaait ook wel verwarring in het plot.

De spanning in het verhaal is het grootst in het laatste deel van het boek, waarin de gebeurtenissen zich aan elkaar rijgen en je als lezer antwoorden krijgt op de vele gerezen vragen tijdens het lezen. In de onheilspellende sfeer, je voelt het gevaar in de lucht hangen, is Matthew Blake op zijn sterkst en is de vaart in het verhaal grootst. De vaart had er in het begin van het boek iets meer in mogen zitten, bij vlagen was het langdradig en neigde naar herhaling.

Anna O is een boek dat je nog wel even bij blijft na het dichtslaan, een heftig plot dat je aan het denken zetten en actief doet meedenken gedurende het 473 bladzijden. De vele gezaaide twijfel is de grootste kracht en drijfveer van het sterke plot. Ik geef vier sterren.

Bedankt HarperCollins Holland voor mijn vooruitleesexemplaar, het was een plezier dit boek te mogen lezen.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal