Geheim op geheim

Joyce Remmerswaal 13 november 2023
Als geheimen zich vermengen met geheimen in het zo op het oog perfecte gezin..
Man, vrouw en 17-jarige dochter wonend in een kapitale villa in het groen in Breukelen. Dan is opeens dochter Violet vermist na een housewarming. Wiens geheim is de schuldige en zijn er misschien nog meer geheimen?

Marieke Damen is er in haar derde thriller in geslaagd de emoties, onderlinge spanningen, vertwijfeling en geheimen van de bladzijden te laten afspatten. Korte hoofdstukken vanuit de ik-persoon, aangeduid in de titel van het hoofdstuk met daarbij het betreffende jaartal in heden en verleden. Vooral Caro is aan het woord, maar Oscar doet er zeker ook een schepje bovenop.

De personages leven daadwerkelijk op je netvlies en de nodige irritatie betreffende een aantal van hem en hun zeker hun acties, zijn knap voelbaar. Je voelt je echt onderdeel van het verhaal, alsof je als het ware ook aan de keukentafel zit of in de auto.

De spanning is zo intens voelbaar en wordt alleen maar meer gevoed gedurende het boek door onder andere kleine cliffhangers aan het einde van de hoofdstukken, maar ook het droppen van details die je soms op een later moment aan het denken zetten. In het laatste deel van het boek is de spanning niet meer te houden als deze zowel actief als passief is.

Zoals Marieke zelf in haar dankwoord schrijft, is het uitgangspunt van het boek geweest, dat je nooit weet wat er zich achter een voordeur afspeelt en dat haar auteursbrein toen op hol sloeg bij dat idee. Bedankt Marieke, dat je brein op hol sloeg, want Het perfecte gezin is een geweldig spannende en originele thriller geworden waarin je steeds sneller gaat lezen, omdat je wil weten hoe het gaat aflopen met zowel Violet, Caro als Oscar.

Het plot is ijzersterk opgebouwd , weet te verrassen op vele momenten en zoals Marieke schreef dat het beeld van een gezin niet alles zegt, zegt ook de flaptekst van dit boek zeker niet alles. Je wordt als lezer goed verrast en dat is het allerfijnste tijdens het lezen.

Ik geef Het perfecte gezin vijf sterren. Nederland heeft er met Marieke Damen een gevestigde naam bij als thriller-auteur.

Bedankt HarperCollins voor mijn vooruitleesexemplaar

Meer recensies van Joyce Remmerswaal