Prachtig boek dat je laat nadenken en zeker ook lachen

Joyce Remmerswaal 04 september 2020
Een ongewoon verhaal, waar in de promotie parallellen werden getrokken met de corona lockdown. De parallel is er niet echt, de ik-persoon kiest er zelf bewust voor en wil kost wat het kost alleen maar slapen en niet langer nadenken. Dit lukt haar door een totaal aparte (lees: gestoorde) psychiater te vinden die haar ongeveer de hele apotheek aan tranquilizers voorschrijft. Zoals je het hier schrijft is het te bizar voor woorden en compleet ongeloofwaardig, maar het is met zoveel (zwarte) humor en zelfspot beschreven, dat je als lezer compleet meegaat in het leven van de ik-persoon. Ottessa Moshfegh schrijft op een heerlijke, ongedwongen, direct manier, die resulteert in een zeer betrokken en nieuwsgierigmakend gevoel. Je gaat langzaam van de ik-figuur houden en wilt weten hoe ze haar leven wel of niet op de rit krijgt, maar vooral of zij weer plezier in haar leven krijgt en de toekomst zelf beslist wat ze wel of niet leuk vindt. Het einde van het boek is indrukwekkend en haakt aan bij een heftige gebeurtenis uit het verleden van New York. Prachtig boek dat je laat nadenken, maar zeker ook lachen. De zwarte humor, zelfspot is volop aanwezig en maakt het heel aangenaam om te lezen.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal