Heldhaftig en moedig zijn en zo ten gronde worden gericht!

30 november 2017
Sinds ik hoorde van het bijzondere verhaal van Raoul Wallenberg blijf ik van alles over hem zoeken en lezen.
En aangezien een mens niet alles tegelijk kan lezen heb ik onlangs Frans Bijlsma kleine biografie welke nog steeds te verkrijgen is uit 2006 gelezen met min of meer de laatste stand van zaken rond zijn persoon die mogelijk tot honderdduizend Joden heeft gered in Boedapest waar Eichmann en de Pijlkruisers heersten die de Joden vanaf de rand de Donau inschoten of joegen, zie monument aan de Donau hiervan. Wallenberg ging de Russen tegemoet die Boedapest bevrijdden. Wat daarna gebeurde blijft schimmig. Hij is daarna verdwenen in het grote Sovjetsysteem van Goelag en psychiatrische ziekenhuizen en niet meer daaruit gekomen. Daar de Amerikaanse, Britse en Russische archieven gesloten blijven over hem is en blijft wat er met hem gebeurt is en waarom hij niet uitgeruild is zoals andere door de russen genomen gevangen? De Wallenberg waren schatrijk en hadden grote handelsbelangen in en met Rusland wat na de oorlog door tussenkomst van de Amerikanen sterk aan banden werd gelegd.
Bijlsma heeft hierover en hem een mooie indrukwekkende kleinood geschreven, knap gedaan.

Meer recensies van