Niet nagelbijtend spannend, maar wel prima debuut

Juanita 31 mei 2020
De Noorse Helene Flood woont samen met haar man en 2 zonen in Oslo. Ze volgde een acteursopleiding, maar beroepshalve is ze psychologe en wetenschapper. Haar debuut De Therapeut was een schot in de roos, het boek bestormde de noorse bestsellerlijsten en de rechten werden ondertussen al aan 20 landen verkocht.
In het boek leren we Sara en Sigurd kennen, een jong koppel die het huis van Sigurds opa erfde. Helaas is er wat verbouwingswerk aan het huis en dit zorgt voor de nodige stress en soms wat strubbeling tussen het koppel. Sara werkt van thuis uit als therapeute in een praktijk die ze nog volop aan het opbouwen is en Sigurd vlucht in zijn job als architect. Op een dag slaat het noodlot toe, Sigurd is dood, vermoord dan nog wel. Hij ging toch zijn vrienden vergezellen in het vakantiehuis? Waarom is hij daar nooit aangekomen en waarom kreeg Sara nog een berichtje dat hij ter plekke was? Wanneer er dan nog eens vreemde dingen gebeuren in het huis, is het hek helemaal van de dam. Wat is er toch gaande?

Het boek start met 3 gesprekken die Sara had met cliƫnten van haar, hieruit blijkt dat de schrijfster zelf psychologe is. We worden overladen met details en lange zinnen waardoor het een beetje doorbijten is. Maar dan komt het bewuste telefoontje dat Sigurd niet in het vakantiehuis is aangekomen. Van hieraf wordt de spanning opgebouwd en zat ik volledig in het boek. Halverwege kwam dan weer een dipje, maar opnieuw herpakt de schrijfster zich en komt er terug vaart in het boek. Iets teveel vaart misschien, want vanaf hier gaat het in snelvaart naar het einde dat uiteindelijk niet zo verrassend blijkt.
Het boek werd opgedeeld in afwisselend het heden en het cursief gedrukte verleden, maar telkens vanuit het perspectief van Sara. Hierdoor is zij ook de enige persoon die je als lezer echt leert kennen. Met de cursief gedrukte stukken krijg je dan weer een beeld van hun relatie.
Al bij al is Helene Flood er in geslaagd een prima debuut neer te zetten, niet nagelbijtend spannend en met hier en daar wat werkpuntjes, maar wanneer ze die wat bijschaaft zullen we zeker nog van haar horen.

Meer recensies van Juanita