Ik lees samen met jou!

Jufelsie 16 februari 2021
Voor kleuters die geïnteresseerd zijn in letters en graag willen leren lezen is er de serie Ik lees samen met jou!
In deze serie zijn vijf boekjes verschenen: Aap leest een boek, Sam is woest, Mol in de put, Muis zoekt een huis en Kas is boos.
Het zijn boekjes in een handzaam formaat. Zodra je het boek openslaat zie je direct wat de bedoeling is. Op de linker pagina staan woorden, die je kind zelf kan lezen. Door de letters te verklanken en ze samen te voegen, vormen ze een woord. Bij het woord staat een mooie illustratie.
Op de rechter pagina staat een verhaal. Een volwassene leest het verhaal voor. In het verhaal staan de woorden, die het kind heeft leren lezen, in een andere kleur. Tijdens het voorlezen kan het kind deze woorden zelf lezen. Dit zorgt voor een mooie interactie tussen ouder en kind.

Tijdens een kringactiviteit heb ik het boek Aap leest een boek aangeboden. Het is een grappig verhaal over een aap die een boek vindt. Hij slaat het open, wijst met zijn duim langs de letters en begint te lezen. Alle dieren komen luisteren. Wanneer aap klaar is met zijn verhaal gaat iedereen weer weg, behalve uil. Wat blijkt… aap houdt het boek verkeerd vast, hij leest niet echt. Uil helpt aap om te leren lezen. Na het verhaal hebben we een kort kringgesprek gehouden. Mooi om te weten is dat er in de groep verschillen zijn. Er zijn kinderen die al interesse tonen en graag zelf willen leren lezen en kinderen, die het heerlijk vinden om te luisteren naar een verhaal en letters, vreemde tekens vinden.
De boekjes liggen in mijn leeshoek. Een aantal kleuters vinden het heel leuk om daar te gaan lezen. Samen zitten ze op de bank, ieder met een boek en je hoort dat ze de letters verklanken en samenvoegen tot een woord. Ze helpen elkaar, corrigeren elkaar en genieten. Na een poos sluit ik mij aan. Ik lees dan het verhaal voor waarbij ik de kleuters de gekleurde woorden laat lezen. Ze glunderen en vinden dit heel prettig om te doen. Na verloop van tijd zie je dat ze zelf een verhaal gaan bedenken, waarbij ze de “gekleurde” woorden gebruiken. Een mooi proces.

De boekjes zijn uitnodigend. Op de voorkant staat een vrolijke kleurrijke afbeelding, die de nieuwsgierigheid van de kinderen prikkelt. Ze zien meteen welk dier de hoofdrol speelt in het verhaal. De verhalen passen in de belevingswereld van jonge kinderen. Er zit een beetje spanning in, maar ze zijn vooral grappig. Mijn kleuters genieten.

Voor leerkrachten en ouders vind je achterin het boek tips. Heel goed is beschreven hoe je letters op de juiste manier verklankt. Daarnaast vind je er een QR-code. Wanneer je deze scant vind je meer tips en spelideeën bij het boek. Fijn om dit in de klas of thuis te gebruiken.

Ik lees samen met jou is een fijne serie boekjes om in de klas te hebben.
Met wie lees jij graag samen?

Meer recensies van Jufelsie